Przejdź do treści
Kategoria Opis / Znaczenie
Ramowy czas trwania (oczywiście, w dużej mierze umowny) Od wynalezienia pisma (ok. 3500 p.n.e.) do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 n.e.)
Kluczowe cywilizacje Grecja, Rzym, Cywilizacja Chrześcijańska
Dominujące idee z podstawy programowej Harmonia, ład, piękno, mimesis, politeizm, a w późniejszym okresie – chrześcijaństwo (monoteizm)
Filozofia Platon (świat idei), Arystoteles (racjonalizm), Epikur (przyjemność i brak cierpienia),
Stoicy (umiar w emocjach)
Literatura i gatunki Epos (Homer, Wergiliusz), tragedia (Sofokles, Ajschylos, Eurypides),
komedia (Arystofanes), liryka (Horacy, Safona, Tyrteusz)
Motywy przewodnie (upewnij się, że znasz) Fatum, bohater heroiczny, konflikt tragiczny, cnota, honor, tragizm wyboru,
poszukiwanie prawdy, archetypy (Prometeusz, Odyseusz, Orfeusz)

Starożytność to epoka fundamentów kultury europejskiej – antyk grecko-rzymski ukształtował kanony piękna, filozofię i literaturę, a początki chrześcijaństwa dodały nowe wartości duchowe. Światopogląd antyku był humanistyczny – w centrum zainteresowania znalazł się człowiek, jego życie na ziemi i relacja z naturą. Grecy cenili ład, harmonię i proporcje, dążyli do ideału kalokagathii (połączenia dobra z pięknem). Wiara w wielu bogów (religia politeistyczna) tłumaczyła zjawiska przyrody poprzez mitologię – mity teogoniczne o pochodzeniu bogów, kosmogoniczne o stworzeniu świata, antropogeniczne o powstaniu człowieka itp. Jednocześnie rozwijała się myśl racjonalna: filozofowie greccy – np. Platon i Arystoteles – poszukiwali prawdy i zasad moralnych (idealizm platoński zakładał istnienie wiecznych idei, racjonalizm Arystotelesa – analizę świata przez rozum. W kulturze rzymskiej doszło do syntezy dorobku Greków z praktycznym duchem Rzymu – rozwinięto retorykę (sztukę wymowy) oraz prawo. Z końcem antyku rodzi się także religia chrześcijańska, która wniosła do literatury ideę monoteizmu i nowe wartości: miłość bliźniego, pokorę, wiarę w życie wieczne.

Wartości i idee epoki: Antyk propagował cnotę, honor, męstwo – bohaterowie homeryccy kierują się odwagą i pragnieniem sławy. Istotne było dążenie do szczęścia i cieszenia się życiem (np. filozofia Epikura i hedonizm zalecały korzystanie z przyjemności w mądry sposóbprzy jednoczesnym zachowaniu umiaru (stoicyzm – powściągliwość w emocjach​. Pojęcie losu (fatum) odgrywało wielką rolę w tragedii greckiej – człowiek często podlega nieuchronnym wyrokom przeznaczenia, a próby ich uniknięcia prowadzą do tragicznych skutków. Literatura antyczna kładła nacisk na uniwersalne doświadczenia: w eposach Homera ukazano pełnię ludzkiej natury – bohaterowie kochają, walczą, cierpią i tęsknią, popełniają błędy, ale znają też współczucie i honor​. Chrześcijaństwo zaś przyniosło ideały miłości, miłosierdzia i nadziei na zbawienie, przeciwstawiając je pogańskiemu heroizmowi.

Filozofia epoki

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce
Stoicyzm Lucjusz Anneusz Seneka „Pieśń IX” Jana Kochanowskiego (fragmenty w podręcznikach) Postawa oparta na zachowaniu spokoju ducha i równowagi emocjonalnej bez względu na przeciwności losu. W epoce renesansu Jan Kochanowski nawiązywał do stoickiego spokoju w swoich „Pieśniach” i w Trenach, w których krytycznie patrzy na poglądy stoickie kwestionując ich zasadność.
Epikureizm Epikur „Pieśń II” Jana Kochanowskiego (serce roście patrząc na te czasy…) Filozofia zachęcająca do czerpania przyjemności z życia, unikania cierpienia i poszukiwania równowagi duchowej. Renesans wyraźnie nawiązuje do epikurejskiego „carpe diem”, zachęcając do korzystania z życia w granicach rozsądku. Elementy epikureizmu można dostrzec też w barokowej poezji dworskiej, choć tam przyjemność bywała łączona z niepokojem o przemijanie.
Cynizm Diogenes z Synopy Wybrane fragmenty „Żywotów i poglądów słynnych filozofów” Diogenesa Laertiosa (w ramach omówień w podręcznikach) Nurt głoszący całkowitą niezależność od dóbr materialnych i konwenansów społecznych. Propaguje życie w zgodzie z naturą, w skrajnym minimalizmie. W oświeceniu krytyka społeczeństwa i przywar ludzkich (np. w satyrach) czasem przypomina cyniczną postawę. Również w niektórych tekstach romantyzmu pojawia się bunt wobec norm społecznych, co można luźno łączyć z cynicznym idealem wolności.
Hedonizm Arystyp z Cyreny „Pieśń świętojańska o Sobótce” (fr. Jana Kochanowskiego) – fragmenty akcentujące radość biesiady Pogląd uznający przyjemność za najwyższe dobro i cel życia. Zakłada aktywne dążenie do doznań pozytywnych i unikanie cierpienia. W literaturze dworskiej (np. barokowej) nierzadko podkreślano uroki życia i zabawę, co wpisuje się w hedonistyczne spojrzenie na świat. Podobne motywy pojawiają się w Młodej Polsce, gdzie celebracja zmysłowości i przyjemności życia bywa tematem wielu utworów.
Horacjanizm Horacy „Pieśni” Jana Kochanowskiego (nawiązujące do formy i tematyki Horacego) Koncepcja „złotego środka” (aurea mediocritas), harmonii i umiaru, połączona z pochwałą prostoty życia oraz ideą „non omnis moriar” (nie wszystek umrę). Renesans jest najpełniejszym przykładem recepcji horacjanizmu – w polskiej poezji szczególnie Jan Kochanowski czerpie z niego inspirację. W romantyzmie idea nieśmiertelności poety również nawiązuje do horacjańskiej myśli o sławie przekraczającej czas.

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa):

Inne wybrane utwory epoki:

Najważniejsi twórcy i cechy stylu

Literatura antyczna wykształciła większość gatunków literackich: epos (Homer), tragedię i komedię (Ajschylos, Sofokles, Eurypides – tragicy; Arystofanes – komediopisarz), liryka (Safona – liryka miłosna; Tyrteusz – poezja patriotyczna; Horacy – ody i satyry). Styl cechuje mimesis (naśladowanie rzeczywistości w sztuce) i dążenie do piękna klasycznego: język jest precyzyjny, bogaty w figury retoryczne (epitety stałe w eposie, porównania homeryckie). W dramacie greckim występuje chór komentujący wydarzenia i zasada decorum (stosowności stylu do tematu). Piśmiennictwo rzymskie wprowadziło elegię miłosną (Propercjusz, Owidiusz), sielankę (Wergiliusz, Bukoliki) oraz rozwinęło epikę historyczną i retorykę (mowy Cycerona). Dla stylu biblijnego natomiast charakterystyczna jest obrazowość i paraleizmy składniowe (np. powtórzenia fraz w psalmach). Starożytność dała przyszłym epokom archetypy literackie (np. bohater tragiczny Edyp, tułacz Odyseusz, kochanek Orfeusz, mędrzec Sokrates, buntownik Prometeusz) i toposy (np. raj utracony, złoty wiek, apokalipsa, wędrówka bohatera). Pisarze renesansu, oświecenia czy romantyzmu będą stale wracać do tych wzorców, polemizować z nimi bądź je przetwarzać. Warto pamiętać, że antyk to epoka kanonu – ustanowiła pewien wzór piękna i harmonii, do którego wielokrotnie odwoływano się w historii literatury.

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

Pojęcie Definicja
mit Opowieść o bogach i herosach wyjaśniająca prawa rządzące światem (np. mity greckie o stworzeniu ludzi).
epos (epopeja) Rozbudowany poemat bohaterski ukazujący dzieje legendarnych lub historycznych herosów (np. Iliada).
tragizm Sytuacja bez wyjścia, w której bohater skazany jest na konflikt z fatum (nieuchronnym przeznaczeniem) i ponosi klęskę mimo szlachetnych starań.
mimesis Naśladowanie natury w sztuce; antyczna zasada twórcza postulująca wierne odtwarzanie rzeczywistości zamiast jej fantazjowania.
katarsis „Oczyszczenie” doznań przez sztukę; według Arystotelesa efekt tragedii, która wywołując litość i trwogę, oczyszcza widza z tych emocji.
stoicyzm Nurt filozoficzny (Zenon z Kition) uczący życia cnotliwego w zgodzie z rozumem i naturą, wyrzeczenia się skrajnych emocji na rzecz wewnętrznego spokoju.
epikureizm Filozofia Epikura głosząca, że celem życia jest rozważne dążenie do przyjemności (rozumianej jako brak cierpienia) i unikanie bólu; „carpe diem” – korzystaj z dnia.
kalokagathia Grecki ideał harmonijnego połączenia piękna i dobra w człowieku (sprawność fizyczna idzie w parze z moralnością).

Epoka starożytna (antyk) to najdłuższa era w dziejach kultury – od wynalezienia pisma (~3500 p.n.e.) do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 n.e.). W tym czasie rozkwitły wielkie cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu, kładąc fundamenty pod całą kulturę zachodnią. Dominowała wiara w ład, harmonię i piękno – sztuka antyczna dążyła do przedstawiania świata idealnego zgodnie z zasadą mimesis (naśladowania natury)​aniakubica.com. Rozwinęła się filozofia (Sokrates, Platon, Arystoteles), dramat (tragedia i komedia grecka) oraz epika (eposy Homera). Światopogląd antyczny był początkowo politeistyczny (wiara w wielu bogów) i skupiony na doczesnym życiu człowieka, choć u schyłku starożytności pojawiło się także chrześcijaństwo jako nowa religia monoteistyczna. Dominanta ideowa epoki to przekonanie, że w sztuce należy oddawać piękno i prawdę o świecie, a człowiek – jego rozum, cnota i heroizm – jest godny upamiętnienia.

Najważniejsze lektury:

Konteksty historyczno-kulturowe (w szczególności istotne dla maturzystów):