Przejdź do treści

Romantyzm (Europa: ok. 1798–1840, w Polsce 1822–1863) to epoka buntu uczucia i wyobraźni przeciwko kultowi rozumu. Narodził się jako reakcja na zawód ideałami oświecenia po krwawych wojnach (np. napoleońskich). Romantycy głosili przewagę intuicji, wiary, emocji i wyobraźni nad chłodną logiką – według nich nie wszystko da się wyjaśnić rozume​m. Świat widzieli jako tajemniczy i dwoisty: realny i materialny vs. niewidzialny, duchow​y. Sięgali do tego, co irracjonalne – folkloru, wiary ludowej, mistycyzmu, snów, wizji. W polityce romantyzm przyniósł idee walki o wolność narodów – naczelnymi wartościami stały się wolność, niepodległość, bunt przeciw tyranii​. To czas powstań narodowych (w Polsce listopadowe 1830–31, węgierskie 1848, włoskie risorgimento), którym towarzyszyła wiara w bohaterstwo i ofiarę. W kulturze polskiej romantyzm ma szczególne znaczenie: przypadł na okres zaborów, gdy nie istniało państwo polskie, więc literatura stała się ostoją tożsamości narodowej i narzędziem walki duchowej o wolność. Stąd polski romantyzm jest niezwykle patriotyczny i mesjanistyczny (wierzono, że Polska ma szczególną misję – wizja Polski Chrystusa narodów). Jednocześnie romantyzm to epoka literackiej oryginalności – ceniono natchnienie, geniusz, indywidualność artysty. Poeta urasta do rangi wieszcza – przewodnika narodu, proroka i duchowego przywódcy.

Wartości i idee epoki

Uczucie stało się przewodnikiem poznania – romantycy wierzyli, że serce widzi więcej niż rozum (hasło „czucie i wiara silniej mówią do mnie niż mędrca szkiełko i oko” z wiersza „Romantyczność” Mickiewicza). Ważna była wiara w świat nadprzyrodzony – duchy, zjawy, kontakt ze zmarłymi (stąd w dramatach i balladach pojawiają się często postaci fantastyczne). Wyobraźnia kreowała nowe, niezwykłe światy – stąd zainteresowanie Orientem (egzotyką Wschodu), średniowieczem (romanse rycerskie, gotyckie zamki), naturą dziką i groźną (góry, morze w burzy). Natura w romantyzmie jest bohaterem – ożywa, odzwierciedla emocje bohaterów (np. burza wyraża niepokój, noc sprzyja kontaktom z zaświatami). Indywidualizm – stawiano na wyjątkowość jednostki, zwłaszcza jednostki zbuntowanej przeciw normom. Typowy bohater romantyczny to buntownik, indywidualista, często samotny, niezrozumiany przez świat, kierujący się wielką namiętnością (miłość, zemsta, patriotyzm​). Bywa nim poeta, wojownik, pielgrzym, czasem awanturnik – ale zawsze wyrasta ponad przeciętność. Kultywowano młodość jako czas ideałów (stąd np. „Oda do młodości” Mickiewicza, gdzie młode pokolenie ma zmienić skostniały świat). Bunt wobec tyranii i niesprawiedliwości społecznej to klucz – stąd fascynacja postaciami takimi jak Napoleon (uosobienie wolności) lub nawet bunt diabelski (w „Dziadach” Konrad buntuje się przeciw Bogu). Romantycy cenili także ludowość – wierzyli, że w kulturze ludu (baśniach, pieśniach, obrzędach) kryje się mądrość i autentyczna duchowość narodu. Zbierali więc podania, tworzyli ballady stylizowane na ludowe gawędy. W Polsce ważna idea to mesjanizm narodowy (sformułowany najpełniej przez Mickiewicza i Towiańskiego) – przekonanie, że naród polski poprzez swe cierpienia odkupi inne narody niczym Chrystus, a po okresie męki zmartwychwstanie (nadzieja na odzyskanie niepodległości w sposób opatrznościowy). Wreszcie miłość romantyczna – idealna, absolutna, często nieszczęśliwa i prowadząca do śmierci (Werter Goethego jako wzorzec nieszczęśliwego kochanka). Kult miłości łączy się z kultem śmierci za miłość (bohaterowie często umierają z miłości lub pozostają wierni zmarłym ukochanym – np. Orfeusz i Eurydyka traktowani byli jak patroni romantyków). Ta idealizacja uczucia miłosnego i cierpienia z nim związanego stała się wręcz stylową cechą epoki (tzw. weltschmerz – ból istnienia). Walka narodowowyzwoleńcza – w warunkach polskich kluczowa: literatura zastępowała realne działania po klęsce powstań, budując mit bohatera–powstańca (np. wiersze Tyrteusza wzywające do walki, jak „Reduta Ordona”, dramaty o powstańcach, jak „Kordian” Słowackiego). Podsumowując: romantyzm wyznawał kult wolności (jednostki i narodu), kult uczucia, fantazji, natury i boga (ale Boga pojmowanego nieraz panteistycznie – obecnego w przyrodzie, lub mistycznie).

 

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce
Mesjanizm Adam Mickiewicz / Andrzej Towiański / Zygmunt Krasiński „Dziady cz. III” (Adam Mickiewicz, zwłaszcza Widzenie Księdza Piotra) Pogląd wyrażający wiarę w szczególne posłannictwo narodu (zwłaszcza polskiego), który ma przynieść odkupienie lub wyzwolenie innym. Łączy wątki religijne i patriotyczne, tworząc wizję narodu-mesjasza. W Młodej Polsce pojawiają się echa mesjanistycznych idei – choć nie tak silne, to nadal idealizujące rolę artysty lub narodu. Motyw wybraństwa narodowego przewija się też w literaturze i publicystyce XX-wiecznej, szczególnie w momentach przełomów politycznych.
Sensualizm (romantyczny) Adam Mickiewicz (np. w „Sonetach krymskich”) „Sonety krymskie” (fragmenty) Nurt akcentujący znaczenie doznań zmysłowych i emocji w poznawaniu świata, szczególnie istotny w romantycznym podkreślaniu roli uczucia, wyobraźni i indywidualnego przeżycia. W modernizmie (Młoda Polska) wyobraźnia i emocje również stają się kluczowe w sztuce (impresjonizm, symbolizm). We współczesnych nurtach artystycznych (np. w literaturze nurtu realizmu magicznego) możemy dostrzec dalsze docenienie zmysłowości i emocjonalnego spojrzenia na rzeczywistość.
Indywidualizm George Gordon Byron / Adam Mickiewicz (Konrad w „Dziadach cz. III”) „Dziady cz. III” (Konrad), „Kordian” Juliusza Słowackiego Przekonanie o wyjątkowej roli jednostki w historii i życiu społecznym. Romantyczny bohater to indywidualista, podążający za swoją misją, przeżywający głębokie konflikty wewnętrzne i często buntujący się przeciw światu. W Młodej Polsce kult twórcy (artysty) jako jednostki wybitnej i niezależnej kontynuuje tradycję romantycznego indywidualizmu. W XX wieku egzystencjalizm również podkreśla znaczenie wolnego, odpowiedzialnego za siebie człowieka, co stanowi dalszy rozwój idei romantycznej jednostkowości.

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa)

Najważniejsi twórcy i cechy stylu

Polski romantyzm to przede wszystkim Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid – czterej poeci uznani z czasem za wieszczów. Poza nimi: poezja powstańcza (np. „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Warszawianka” – pieśń, autorzy jak Goszczyński, Garczyński), proza (powieść romantyczna nie rozwinęła się tak jak w Europie – wyjątki to „Maria” Malczewskiego – powieść poetycka, „Konrad Wallenrod” i później już po romantyzmie „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej o powstańcach 1863; ale za to mieliśmy bogatą epistolografię – listy Chopina, Norwida, oraz publicystykę mesjanistyczną – Andrzej Towiański, Józef Hoene-Wroński). Dramat romantyczny polski stoi „Dziadami” i „Kordianem”, do tego „Nie-Boska komedia” Krasińskiego – dramat o starciu rewolucji z arystokracją, i „Fantazy” Słowackiego – gorzka komedia społeczna. Formy ulubione to poemat dygresyjny (np. „Beniowski” Słowackiego – gatunek narracyjno-liryczny z narratorem wtrącającym dygresje, pełen ironii), ballada (Mickiewicz, później np. Goszczyński „Król zamczyska”), powieść poetycka (Mickiewicz „Grażyna”, Malczewski „Maria”), liryk lozański (późne miniaturowe wiersze Mickiewicza, bardzo osobiste, np. „Polały się łzy”). Cechy stylu romantyków: język bardzo obrazowy, pełen symboli (np. noc, droga, mgła – jako symbole tajemnicy), nasycony emocjami (wykrzyknienia, pytania retoryczne, nagłe zmiany tonu), częste eksponowanie „ja” (zwłaszcza w lirykach i monologach dramatycznych – wyraz indywidualizmu). Kompozycja utworów często jest otwarta, fragmentaryczna – romantycy lubili niedopowiedzenia (np. „Dziady” nie mają zakończenia jednoznacznego, wiele zagadek zostawiono interpretacji). Mieszali też gatunki – stąd mówimy o synkretyzmie rodzajowym dramatów, poematów. Pojawia się język folkloru w literaturze wysokiej (stylizacja ludowa w balladach, użycie stylu gawędy szlacheckiej – np. „Pan Tadeusz” jest pisany trzynastozgłoskowcem przypominającym rytm mowy polskiej). Ironia romantyczna – dystans autora do kreowanych światów – najbardziej u Słowackiego i Byrona (śmiech przez łzy nad własnymi bohaterami). Muzyka i śpiew w poezji – wiele wierszy miało formę pieśni (np. „Gdzie litwos liść” Mickiewicza, pieśni Jankiela w „Panu Tadeuszu”). Patos przeplata się z codziennością (np. w „Panu Tadeuszu” opisy przyrody i zwyczajów szlacheckich vs wzniosła inwokacja do Litwy). Podsumowując, styl romantyczny jest bogaty, obrazowy, emocjonalny i otwarty na wieloznaczność – przeciwieństwo normatywnego klasycyzmu. Romantyzm ukształtował polską mentalność narodową – wciąż w kulturze funkcjonuje mit romantycznego powstańca, poety-bohatera, przekonanie o szczególnej roli Polski, a także pewien sentymentalizm w pojmowaniu miłości. Literatura romantyczna należy do kanonu światowego (Mickiewicz i Słowacki są tłumaczeni, Chopin w muzyce odpowiada tym ideom). Romantyzm polski skończył się symbolicznie klęską powstania styczniowego (1863) – wtedy nowa generacja (pozytywiści) odrzuciła go jako niepraktyczny, ale wartości romantyzmu odżyją znów w Młodej Polsce i w XX w. (czas II wojny znów wykreuje bohaterów romantycznych).

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

Romantyzm to epoka wybuchu emocji, indywidualizmu i wolności. W miejsce klasycznych reguł w sztuce pojawiła się swoboda twórcza: mieszanie gatunków, sięganie po fantastykę, folklor, symbole i wizyjność. Dominanta ideowa romantyzmu to irracjonalizm – przekonanie, że nie wszystko da się wyjaśnić racjonalnie, oraz kult uczuć: miłości, wiary, namiętności, które stały się przewodniymi tematami literatury. Romantycy cenili naturę – dziką, pełną grozy lub melancholii – widząc w niej odzwierciedlenie ludzkiej duszy (stąd opisy pejzaży jako projekcja stanów emocjonalnych bohaterów). Wierzyli też w jednostkę wybitną: bohater romantyczny jest indywidualistą, często samotnym buntownikiem przeciw normom społecznym, kierującym się własnym sumieniem i uczuciami. W Polsce romantyzm łączył się z walką o niepodległość – po utracie państwowości (rozbiory) literatura stała się orężem duchowym narodu. Pojawił się mesjanizm narodowy (wiara, że Polska – niczym Chrystus – zbawi inne narody swym cierpieniem) oraz przekonanie o szczególnej misji poety-wieszcza, który stał się duchowym przewodnikiem ludzi.

 

Fundamentalne pojęcia

Pojęcie Definicja
irracjonalizm Idea odrzucająca prymat rozumu na rzecz pozarozumowych środków poznania (uczucie, intuicja, wizja). Romantycy uznawali sny, prorocze wizje, natchnienie za równoprawne drogi do prawdy. W literaturze obecne są zjawiska nadprzyrodzone (duchy w „Dziadach”), fascynacja mistycyzmem.
indywidualizm Przekonanie o wyjątkowości jednostki. Bohater romantyczny to często samotnik, wyobcowany, przeżywający wewnętrzny konflikt. Ceni wolność i buntuje się przeciw regułom. W skrajnych przypadkach odczuwa Weltschmerz (ból istnienia) z powodu niedoskonałości świata.
ludowość Zwrot ku folklorowi i kulturze ludowej. Romantycy czerpali inspiracje z baśni, pieśni i wierzeń ludu (duchy, strzygi). Stylizacja języka na prostą gawędę (np. w „Romantyczności” Mickiewicza). Ludowość wnosiła elementy magiczne, a zarazem swojskie.
mesjanizm W polskim romantyzmie przekonanie, że naród polski ma misję podobną do Chrystusa – przez cierpienie wyzwoli siebie i inne narody. Koncepcja rozwinęła się w „Dziadach cz. III” (Widzenie ks. Piotra). Dawała nadzieję w okresie zaborów, lecz bywała krytykowana za bierność (oczekiwanie cudu).
bohater romantyczny Najczęściej młody mężczyzna o bogatym życiu wewnętrznym, skłonny do skrajnych emocji. Zwykle przeżywa nieszczęśliwą miłość, popada w konflikt ze światem. Bywa patriotą (Konrad Wallenrod, Kordian) lub wędruje po świecie (Giaur Byrona). Często kończy tragicznie, kierując się uczuciami zamiast rozumu.
dramat romantyczny Forma dramatu łamiąca klasyczne reguły (brak jedności miejsca, czasu i akcji), łącząca elementy tragiczne z komicznymi, realizm z fantastyką (synkretyzm). Utwór bywa fragmentaryczny, a jego bohater przeżywa intensywne konflikty wewnętrzne. Przykłady: „Dziady cz. III” Mickiewicza, „Kordian”.