Pozytywizm (realizm) w Polsce obejmuje lata ok. 1864 (upadek powstania styczniowego) do lat 90. XIX w. Był to okres pracy organicznej i u podstaw – odpowiedź na klęskę romantycznych zrywów. Nazwa pochodzi od filozofii pozytywistycznej Augusta Comte’a, głoszącej kult nauki, pracy i postępu. Pozytywiści odrzucili romantyczne idee mesjanizmu i bohaterstwa indywidualnego na rzecz pragmatyzmu i społecznikostwa: hasła „praca u podstaw” (edukacja ludu przez inteligencję) i „praca organiczna” (wzmacnianie kraju jako organizmu przez rozwój gospodarki, przemysłu, kultury) stały się ich programem. Wartością naczelną stała się użyteczność – literatura i sztuka miały służyć rozwiązywaniu realnych problemów społeczeństwa. Scjentyzm (wiara w naukę) i empiryzm zastąpiły romantyczną metafizykę – ceniono postęp technologiczny, rzetelne badania (to czas rozwoju przyrodoznawstwa, historycyzmu, narodzin nowoczesnych dyscyplin jak socjologia). W Polsce szczególnie ważna była problematyka społeczna: po powstaniu kraj był wyniszczony, inteligencja zubożała, chłopi uwłaszczeni potrzebowali edukacji, szerzyła się bieda miejska wśród wyrobników i rodziły antagonizmy (np. kwestia żydowska, bo w miastach sporo Żydów rywalizowało ekonomicznie). Pozytywiści warszawscy (Prus, Świętochowski, Ochorowicz) założyli czasopisma i tam propagowali hasła emancypacji kobiet (równouprawnienie i dostęp do edukacji), asymilacji Żydów (włączenie społeczności żydowskiej do polskiego społeczeństwa) oraz solidaryzmu społecznego (współpraca wszystkich klas dla dobra ogółu. W literaturze nastał okres realizmu – pisarze starali się przedstawiać życie codzienne prawdziwie, analizować problemy, tworzyć psychologicznie wiarygodne postacie. Zapanowała powieść – długi utwór prozatorski, dający pełny obraz społeczeństwa (wzory: Flaubert, Stendhal, Tolstoj, Dickens). W Polsce powieść stała się głównym gatunkiem epoki, bo umożliwiała szeroki opis tła społecznego i przekazywanie idei programowych w przystępny sposób (poprzez losy bohaterów).
Wartości i idee epoki
Kluczowe były praca, nauka, postęp. Pozytywiści wierzyli, że drobnymi krokami – przez podnoszenie oświaty, przedsiębiorczość, reformy społeczne – można odzyskać siłę narodu (bez walki zbrojnej, która po 1863 wydawała się skazana na klęskę). Utylitaryzm – przekonanie, że moralne jest to, co pożyteczne dla ogółu – nadawał ton. Filantropia i działalność społeczna stały się cenne: pomaganie ubogim (ale racjonalne, przez edukację i stworzenie warunków do samopomocy, nie tylko przez jałmużnę). Dużą wagę przywiązywano do ekonomii – rozwój przemysłu, handlu, bogacenie się społeczeństwa (zwłaszcza w zaborze pruskim i rosyjskim to był sposób na zachowanie polskości – uniezależnienie się gospodarcze od zaborcy). W kwestiach światopoglądowych dominował agnostycyzm – odsunięcie spraw wiary na rzecz spraw doczesnych, choć wielu pozytywistów to ludzie wierzący, ale uważali religię za prywatną sprawę. W kulturze ceni się europejskość – Polacy intensywnie podpatrują Zachód (np. nowinki techniczne, idee liberalne). Pojawiają się także zalążki myśli socjalistycznej (działalność Ludwika Waryńskiego, pierwsze protesty robotnicze lat 80.), ale główny nurt pozytywistów raczej popiera liberalizm i stopniowe reformy, nie rewolucję. Emancypacja kobiet – zaczynają powstawać szkoły dla dziewcząt, walczono o dostęp kobiet do uniwersytetów; literacko bohaterki zaczynają pracować (np. panna Joanna w powieści „Emancypantki” Prusa). Asymilacja Żydów – pojawia się w literaturze wątek żydowski, by budzić zrozumienie dla tej mniejszości (np. nowela „Mendel Gdański” Konopnickiej piętnuje antysemityzm). Demokracja i egalitaryzm – idea, że wszyscy ludzie, niezależnie od stanu, mają prawo do szczęścia i nauki (stąd sympatia do chłopów – np. powieść „Placówka” Prusa pokazuje heroizm chłopa broniącego ziemi przed Niemcami). Scjentyzm – przekonanie, że nauki przyrodnicze przyniosą rozwiązania problemów (popularyzowano wiedzę, organizowano odczyty). Ewolucjonizm (Darwinizm społeczny) – wiara, że społeczeństwa rozwijają się jak organizmy; niestety czasem nadużywano tej teorii do usprawiedliwiania eliminacji słabszych (tzw. „struggle for life” – walka o byt – np. u Orzeszkowej niektórzy bohaterowie wierzą, że biedni muszą wymrzeć, bo to prawo natury – takie skrajne poglądy są jednak krytykowane przez autorów). Ogólnie ton epoki jest trzeźwy i praktyczny: hasło „mniej romantyzmu, więcej pracy”.
Lektury obowiązkowe (podstawa programowa)
- Bolesław Prus – „Lalka”, „Z legend dawnego Egiptu”. Bolesław Prus (czyli Aleksander Głowacki) to najwybitniejszy prozaik polskiego pozytywizmu. „Lalka” (1887–89) to jego opus magnum – powieść panoramiczna o społeczeństwie Warszawy lat 1870-77. Jej główny wątek to historia Stanisława Wokulskiego – kupca, który zakochał się w arystokratce Izabeli Łęckiej i próbuje zdobyć jej względy. Wątki miłosne przeplatają się z obrazem przemian społecznych: Wokulski to człowiek „dwóch epok” (w młodości romantyczny powstaniec 1863, potem pozytywista – dorobił się majątku na dostawach wojennych, teraz prowadzi sklep galanteryjny). W powieści zderzają się arystokracja (reprezentowana przez rodzinę Łęckich i ich środowisko – pokazani jako żyjący w próżniactwie i oderwaniu od nowych realiów), mieszczaństwo (Wokulski, kupcy, bogaci Żydzi jak Szlangbaum) oraz plebs i ubodzy (opis Powiśla – dzielnicy nędzy, postaci starego subiekta Rzeckiego i młodego studenta pozbawionego środków). Prus dokonuje w „Lalce” wnikliwej analizy socjologicznej: krytykuje arystokrację za dekadencję i brak patriotyzmu, docenia etos pracy mieszczan, współczuje biedocie, ale jednocześnie pokazuje złożoność problemów (np. nie idealizuje rewolucjonistów – postać rabina Szumana wyraża sceptycyzm co do „naprawiaczy świata”). Tytuł „Lalka” nawiązuje do procesu o lalkę, który stanowi poboczny epizod (Wokulski załatwia laleczkę dla biednej dziewczynki, co symbolicznie kontrastuje z „żywą lalką” – Izabelą, piękną a pustą kobietą, za którą biega). Główne przesłanie powieści to pytanie: czy w społeczeństwie tak rozdartym klasowo i moralnie jest możliwy idealizm i szczęście? Wokulski – idealista w miłości i pozytywista w działaniach (pomaga naukowcom, planuje założyć spółkę do handlu z Chinami, wspiera ubogich) – doznaje klęski: Izabela go odrzuca i drwi, interesy nie przynoszą mu spełnienia duchowego. Kończy w niejasny sposób – prawdopodobnie po nieudanej próbie samobójczej (wysadza zamek w Zasławiu) wyjeżdża anonimowo z kraju. Los Wokulskiego ukazuje starcie marzeń z rzeczywistością i pewien pesymizm epoki: jednostka nie zmieni łatwo społeczeństwa, a jednostka wybitna może zostać zmarnowana (Wokulski to „zmarnowany talent” – inżynier z pasją, który nie mógł się w pełni realizować przez bariery klasowe i mentalne). „Lalka” jest napisana z polotem: narracja jest trzecioosobowa z elementami „pamiętnika starego subiekta” (Ignacego Rzeckiego – weterana ideowca, którego pamiętnik wpleciono jako rozdziały; wnosi to perspektywę romantyczną – Rzecki jest nostalgiczny za dawnymi czasami Napoleona). Styl Prusa to realizm szczegółu – drobiazgowe opisy ulic Warszawy, sklepiku Wokulskiego, ubiorów, potraw, ale też ironia (zwłaszcza w przedstawianiu snobizmu). Język bohaterów jest zindywidualizowany (inaczej mówią arystokraci – styl wyszukany, bon-moty po francusku; inaczej subiekci w sklepie – język potoczny). „Lalka” jest też powieścią psychologiczną – analizy przeżyć Wokulskiego (np. rozdział „O życiu wewnętrznym Stanisława Wokulskiego”) uchodzą za prekursorskie. Dziś „Lalka” jest często uważana za najwybitniejszą polską powieść realistyczną – panoramę społeczeństwa w momencie przełomu (stary świat wartości upada, nowy się rodzi). Drugim utworem Prusa w kanonie jest „Z legend dawnego Egiptu” – to króciutka nowela-parabola: faraon egipski rozmyśla nad sensem dobrego rządzenia, gdy wtem kapłani przyprowadzają mu ciężko chorego niewolnika imieniem Beroes, by faraon doświadczył cudu jego uzdrowienia i przeszedł do historii. Faraon z troską pyta, czy Beroes dobrze żył – dowiaduje się, że tak, cieszył innych i był prawy, zatem stwierdza, że „on już przeszedł do historii – do historii dobrych serc”, odmawia fałszywego cudotwórstwa i pozwala mu umrzeć w spokoju. Nowela ta uczy moralnej prawdy: prawdziwe dobro to ciche czyny człowieka, nie puste efekty dla sławy. W niej widać pozytywistyczne ideały: etos pracy (Beroes budował kanały), skromność, nieuleganie zabobonom. Styl jest stylizowany na przypowieść (dawne czasy, krótka forma z morałem). To przykład, że pozytywiści sięgali też po formy alegoryczne, by przekazać idee – w tym wypadku cenią codziennych bohaterów, nie romantycznych „wielkich” czyniących cuda.
- Eliza Orzeszkowa – „Gloria victis”. Eliza Orzeszkowa była czołową pisarką zaangażowaną – w sw (kontynuacja pozytywizmu) Eliza Orzeszkowa – „Gloria victis”. Orzeszkowa była czołową pisarką pozytywizmu, ale w noweli „Gloria victis” (łac. „Chwała zwyciężonym”, wyd. pośmiertnie w 1910) oddała hołd powstańcom styczniowym – łącząc pozytywistyczny kult pracy z pamięcią romantycznego zrywu. Utwór ma formę legendy: narrator słyszy, jak las i przyroda opowiadają historię młodego dowódcy powstańczego (Marysia i jego towarzyszy), którzy walczyli dzielnie, choć ponieśli klęskę. Przyroda („głosy łąki, drzewa, wiatru”) przechowuje pamięć o ich bohaterstwie, choć ludzie już zapomnieli. Nowela podkreśla, że ofiara powstańców nie była daremna, bo zasłużyli na wieczną chwałę – tytuł „Gloria victis” jest ironiczny: zwyciężonym należy się chwała jak zwycięzcom. Styl utworu jest poetycki, pełen personifikacji (mchy i jałowce snują opowieść) – to nietypowe dla surowego realizmu, raczej przypomina ostatni błysk romantyzmu w prozie pozytywistki. Orzeszkowa tym utworem spaja dwie epoki: pozytywistyczne zrozumienie, że powstanie upadło, z romantycznym szacunkiem dla poświęcenia. W kanonie pozytywizmu Orzeszkowa znana jest też z powieści „Nad Niemnem” (nieobowiązkowa w nowej podstawie, ale ważna dla obrazu powstania 1863 i pracy u podstaw), czy nowel społecznych jak „Dobra pani”, „Mendel Gdański”. Jej styl cechuje rozbudowany opis przyrody, sympatie dla ludu, lekcja patriotyzmu przez codzienny trud.
- Henryk Sienkiewicz – „Potop”. Sienkiewicz, choć należał do pozytywistów, obrał inną drogę: pisał powieści historyczne ku pokrzepieniu serc. „Potop” (1886) to druga część Trylogii, obejmująca lata najazdu szwedzkiego (1655–1660). Główny bohater, Andrzej Kmicic, przechodzi wspaniałą przemianę: z porywczego, lekkomyślnego szlachcica (wręcz zdrajcy kolaborującego ze Szwedami) staje się żarliwym patriotą i bohaterem wojennym broniącym Jasnej Góry i króla. Powieść ma cechy romansu rycerskiego: spektakularne pojedynki, pościgi, wątek miłosny (Kmicic walczy też o odzyskanie czci u ukochanej Oleńki). Sienkiewicz barwnie ożywił historię – jego dialogi stylizowane są na staropolskie, wprowadził autentyczne postacie (Bogusław i Janusz Radziwiłł, Jan Kazimierz) i dramatyczne epizody (oblężenie Częstochowy). „Potop” uczy patriotyzmu: Kmicic symbolizuje odrodzenie wewnętrzne narodu – w chwili próby Polacy potrafią się zjednoczyć i pokonać najeźdźców. Co prawda to historyczny happy end (w realnym pozytywizmie Polski nie ma, ale czytelnik ma czerpać otuchę z minionych zwycięstw). Styl Sienkiewicza jest epicki, gawędziarski (wzorem Paska, którego Pamiętniki znał), bardzo plastyczny – potrafi opisać bitewny chaos i szlacheckie obyczaje z dbałością o szczegół. Przy tym idealizuje przeszłość – „Potop” przemilcza wady sarmatyzmu, skupia się na chwale. Dla czytelników pod zaborami było to celowe – dawało dumę z historii. Sienkiewicz za swoją twórczość (także „Quo vadis”, „Krzyżacy”) otrzymał Nagrodę Nobla (1905). W kanonie mamy „Potop” jako reprezentację tej „pokrzepiającej” literatury pozytywistycznej. Warto wspomnieć, że Sienkiewicz tworzył też nowele o problemach społecznych („Szkice węglem” – o ciemnocie wsi, „Janko Muzykant” – o zmarnowanym talencie chłopskim), ale Trylogia przyniosła mu największą sławę.
- Adam Asnyk – wybrane wiersze. Adam Asnyk był poetą pokolenia „przejściowego”: młody w czasie powstania styczniowego (brał w nim udział), dojrzał w pozytywizmie. Jego poezja godzi ideały obu epok. Słynny wiersz „Do młodych” (1870) to manifest do następnej generacji – Asnyk nawołuje młodych pozytywistów, by śmiało „chwycili promień świata” (postęp, wiedza), ale równocześnie przypomina: „każda epoka ma swe własne cele” i „przyszłości podwaliną jest przeszłość”. Czyli radzi korzystać z nowości, lecz szanować dorobek minionych pokoleń – to głos porozumienia między romantykami a pozytywistami. Styl tego wiersza jest podniosły, retoryczny (apostrofa, liczne imperatywy: „Szukajcie nowych, nieodkrytych dróg…”), pełen wiary w evolution (zawiera metaforę wzrastania budowli – każda generacja kładzie cegłę). Inne wiersze Asnyka często wyrażają smutek po klęsce powstania i zadumę nad nieuchronnością zmian. Np. „Daremne żale” – wzywa starych romantyków, by pogodzili się z tym, że ich czas minął („trzeba z żywymi naprzód iść”), a „kto nie doznał goryczy ni razu, ten nie dozna słodyczy w niebie” – to cytat, który bywa łączony z Asnykiem, choć autorem jest Towiański; Asnyk jednak w podobnym duchu pociesza romantyków, że ich cierpienie ma sens). „Między nami nic nie było” – liryka miłosna Asnyka, bardzo znana, w stylu prostym, czytelnym (mówi o niedoszłym uczuciu, które istniało tylko w marzeniach – typowy motyw niespełnienia). Jego styl łączy klasyczną formę (rym, rytm bardzo regularny – Asnyk był mistrzem formy, zwanego „polskim Horacym”) z nowoczesną problematyką. Pisał też wiersze refleksyjne o przyrodzie gór (cykl „W Tatrach” – np. „Ulewa”, gdzie opis tatrzańskiej burzy łączy się z filozoficzną refleksją o żywiołach). Podsumowując, Asnyk to pomost romantyzmu i pozytywizmu: głosi zgodę pokoleń i postęp bez rewolucji. Jego język jest komunikatywny, pełen harmonii – co zapowiada estetykę klasyczną Młodej Polski (Staff przyzna, że uczył się od Asnyka).
- Fiodor Dostojewski – „Zbrodnia i kara”. Choć to powieść rosyjska (1866), w kanonie polskim pojawia się jako reprezentacja światowego realizmu psychologicznego. „Zbrodnia i kara” przedstawia losy Rodiona Raskolnikowa – studenta w Petersburgu, który z biedy i przekonania o własnej niezwykłości postanawia zabić lichwiarkę i zabiera jej pieniądze. Dokonuje morderstwa (przy okazji zabija też niewinną świadkinię – siostrę lichwiarki), po czym przeżywa straszliwe męki psychiczne targany wyrzutami sumienia. Ostatecznie przyznaje się do winy pod wpływem miłości i wiary – pomaga mu w tym Sonia, młoda prostytutka o anielskim sercu, która skłania go do pokuty i czyta mu ewangelię o wskrzeszeniu Łazarza. „Zbrodnia i kara” to głęboka analiza psychologii zbrodniarza i moralitet: Dostojewski bada ideę, czy człowiek ma prawo stać „ponad” prawem moralnym. Raskolnikow początkowo uważa się za „nadczłowieka” w stylu Napoleona (uważa, że są ludzie geniusze, którym wolno więcej – to jego „teoria ludzi wyjątkowych”). Jednak po dokonaniu zbrodni popada w obłędny lęk i izolację – sumienie i miłość zwyciężają jego nihilistyczne idee. Powieść ukazuje nędzę społeczną Petersburga (obrazy melin, zdeprawowanych rodzin Marmieładowa) i równocześnie duchowość – bohater odkrywa, że bez moralności i Boga człowiek ginie wewnętrznie. Styl Dostojewskiego cechuje napięcie dramatyczne, monologi wewnętrzne, realizm szczegółu (duszne mieszkanie lichwiarki, upał Petersburga), ale i symbolika (scena snu Raskolnikowa o zakatowanym koniu – symbol niewinnej ofiary). To powieść ciężka emocjonalnie, ale pouczająca: głosi, że nie ma zbrodni bez kary – kara Raskolnikowa to głównie cierpienie wewnętrzne i konieczność odkupienia win (kończy się jego wyrokiem na Sybir i zapowiedzią duchowego odrodzenia pod wpływem Sonii). Obecność „Zbrodni i kary” w spisie lektur ma poszerzyć horyzont – uświadomić, że pozytywistyczny realizm potrafił też wniknąć w głąb duszy zbrodniarza i dotknąć problemów uniwersalnych (dobro i zło, wina i odkupienie). Powieść ta wpłynęła na wielu pisarzy kolejnych epok (Kafka, Camus).
Najważniejsi twórcy i cechy stylu (podsumowanie pozytywizmu)
W literaturze polskiej pozytywizmu dominowali prozaicy i noweliści: Bolesław Prus, Eliza Orzeszkowa, Henryk Sienkiewicz, Maria Konopnicka (autorka przejmujących nowel: „Mendel Gdański”, „Nasza szkapa” – o ubóstwie miejskim, oraz wierszy patriotycznych jak „Rota”), Józef Ignacy Kraszewski (płodny powieściopisarz, także historyczny), Aleksander Świętochowski (publicysta), Gabriela Zapolska (dramatopisarka realistyczna, „Moralność pani Dulskiej” – już Młoda Polska). Gatunkami wiodącymi były: powieść realistyczna (wielo wątkowa, panoramiczna, z wszechwiedzącym narratorem i szczegółowym tłem społecznym), nowela (krótki utwór prozą o wyrazistej puencie – idealny do przedstawiania jednej kwestii społecznej, np. „Kamizelka” Prusa, „Katarynka” Prusa, „Dym” Konopnickiej), obrazek (miniatura prozatorska, czysto opisowa, np. „Obrazki więzienne” Przybyszewskiej). W poezji pozytywizm nie był tak świetny jak romantyzm, ale mieliśmy Asnyka i Konopnicką (jej wiersze jak „Contra spem spero” – „wbrew nadziei mam nadzieję” – wyrażają upór i wiarę mimo ciężkich czasów). Styl pozytywistyczny cechuje realizm: narrator często jest trzecioosobowy, wszechwiedzący, starający się obiektywnie oddać rzeczywistość (choć oczywiście z ukrytą tendencją dydaktyczną). Język stał się prostszy, potoczny w dialogach (próba oddania mowy zwykłych ludzi – np. dialektyzacja chłopskiej mowy u Sienkiewicza, rosyjskie wtrącenia gdy mówią urzędnicy carscy). Opisy są drobiazgowe, ale nie dla ozdoby – służą wiarygodności (np. w „Lalce” opis wystroju mieszkania Łęckich ujawnia ich upadek finansowy – puste witryny po sprzedanych sprzętach). Bardzo rozwinięta jest narracja psychologiczna – pisarze wnikają w motywacje postaci (np. monologi wewnętrzne Raskolnikowa, analizowanie uczuć Izabeli Łęckiej czy Wokulskiego). Brak tu fantastyki – świat przedstawiony ma logiczne związki przyczynowo-skutkowe. Tematy są „przyziemne”: pieniądze, ubóstwo, nierówności społeczne, konflikt pokoleń, emancypacja, praca, wynalazki (np. w „Lalce” pojawia się kwestia budowy maszyny latającej – nowinki!). Mniej jest bezpośrednich zwrotów do czytelnika (jak były u romantyków) – choć np. Prus czasem puszcza oko (jego narrator bywa ironiczny, komentuje np. na końcu „Lalki” zachowanie Izabeli – ale zwykle w sposób zdystansowany). Pozytywiści tworzyli literaturę tendencyjną – to znaczy podporządkowaną idei wychowawczej, ale starali się, by ta idea wynikała z fabuły, a nie była wygłoszona wprost (stąd np. tragiczne losy bohaterów nowel miały wzbudzić współczucie i skłonić do zmian społecznych). W efekcie styl bywał czasem nieco publicystyczny (np. długie dyskusje w „Nad Niemnem” o pracy, w „Placówce” o patriotyzmie gospodarczym), co późniejsi krytycy nazywali „tendencyjnością”. Jednak najlepsi pisarze (Prus, Dostojewski) przezwyciężyli tę sztywność, tworząc dzieła uniwersalne.
Podsumowując pozytywizm: była to epoka pracy organicznej, realizmu i budzenia świadomości społecznej. Literacko dała Polsce powieść jako gatunek dominujący oraz wiele znakomitych nowel. Uformowała też polskie myślenie pragmatyczne: zamiast rzucać się z szablą, najpierw się wykształć i wzmocnij naród pracą – to przesłanie pozytywistów. Choć w końcu wiek XIX przyniósł zmęczenie „szarą rzeczywistością” i wschód nowej epoki – Młodej Polski – to pozytywizm spełnił ogromną rolę w modernizacji polskiego społeczeństwa, a jego literatura do dziś uczy empatii i odpowiedzialności.
Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej
Pozytywizm to epoka literacka datowana od upadku powstania styczniowego w 1864 roku do około lat 90. XIX wieku. Cechowała ją zmiana postawy Polaków po klęsce zrywu narodowego: zamiast romantycznego mesjanizmu i walki zbrojnej promowano pracę organiczną, edukację i postęp jako drogę do wzmocnienia społeczeństwa! Dominantą ideową epoki była wiara w naukę, rozum i praktyczne działania na rzecz poprawy bytu ogółu. Literaturę pozytywizmu cechuje realizm w przedstawianiu rzeczywistości oraz podejmowanie aktualnych problemów społecznych.
Fundamentalne pojęcia i hasła
Pojęcie | Definicja |
---|---|
Praca u podstaw | Idea szerzenia oświaty oraz poprawy warunków życia najbiedniejszych warstw społecznych, aby przeciwdziałać wynarodowieniu i ubóstwu. Inteligencja miała obowiązek edukować lud i działać na rzecz podniesienia poziomu cywilizacyjnego na wsi i w miastach. |
Praca organiczna | Koncepcja społeczeństwa jako jednego organizmu, w którym wszystkie klasy współpracują dla wspólnego dobra. Oznaczała rozwijanie gospodarki, przemysłu i kultury, aby wzmacniać naród w warunkach braku niepodległego państwa. |
Emancypacja kobiet | Dążenie do równouprawnienia i zwiększenia dostępu kobiet do edukacji, pracy oraz udziału w życiu publicznym. Literatura pozytywizmu często ukazywała trudną sytuację kobiety (pozbawionej środków do życia czy samodzielności) i promowała potrzebę zmian. |
Asymilacja Żydów | Program włączania społeczności żydowskiej w główny nurt życia narodowego, sprzeciw wobec antysemityzmu. Pozytywiści uważali, że Żydzi powinni uczestniczyć w budowaniu wspólnej tożsamości obywatelskiej w Polsce. |
Scjentyzm | Światopogląd oparty na wierze w naukę i empirię. Zakładano, że postęp naukowy i techniczny przyczyni się do poprawy bytu społecznego. Często łączono to z ewolucjonizmem (rozwój społeczeństwa stopniowo) i utylitaryzmem (literatura i działania jednostki powinny służyć praktycznemu pożytkowi). |
Najważniejsze lektury obowiązkowe
Tytuł / Autor | Opis / Znaczenie |
---|---|
„Lalka” (Bolesław Prus) |
Szeroka panorama społeczeństwa warszawskiego końca XIX w. Główny wątek to nieszczęśliwa miłość kupca Wokulskiego do arystokratki Izabeli Łęckiej. Prus ukazuje kontrast między warstwami (upadek szlachty vs. energiczne mieszczaństwo), podkreśla też idee pracy organicznej (Wokulski wspiera ubogich). „Lalka” porusza zagadnienia mezaliansu, hipokryzji elit, tragizmu jednostki wyprzedzającej swoją epokę. |
„Nad Niemnem” (Eliza Orzeszkowa) |
Powieść tendencyjna osadzona nad rzeką Niemen, 20 lat po powstaniu styczniowym. Orzeszkowa idealizuje zgodną współpracę między zubożałą szlachtą a chłopstwem, propaguje solidaryzm społeczny i kult pracy. Wątek powstańczej mogiły symbolizuje pamięć o patriotycznych ofiarach. Romans Justyny i Jana obrazuje przełamywanie granic społecznych. |
„Potop” (Henryk Sienkiewicz) |
Druga część „Trylogii” (1886). Choć akcja dzieje się w XVII w., powieść powstała „ku pokrzepieniu serc” w czasach zaborów. Śledzi losy awanturnika Kmicica, który przechodzi przemianę w bohatera walczącego o ojczyznę. Sienkiewicz odwołuje się do ideałów rycerskich, patriotyzmu i wiary w odrodzenie narodu – co współgrało z pozytywistycznym programem podtrzymywania ducha Polaków. |
Konteksty historyczne i kulturowe
Kontekst | Opis / Znaczenie |
---|---|
Upadek powstania styczniowego (1864) |
Klęska ostatniego wielkiego zrywu niepodległościowego i związane z nią represje (rusyfikacja, zsyłki) wpłynęły na zwrot ku ideom pozytywistycznym. Zmęczenie walką i brak rezultatów skłoniły społeczeństwo do poszukiwania innych dróg zachowania tożsamości – poprzez edukację, gospodarkę, organiczną współpracę. |
Zmiany społeczno-gospodarcze w zaborach |
Druga połowa XIX w. to dynamiczna industrializacja, rozwój miast, powstawanie klasy robotniczej, wzmacnianie mieszczaństwa i inteligencji. Literatura zaczęła odzwierciedlać te nowe podziały klasowe, prezentując problemy ekonomiczne, konflikty społeczne i postulat dźwignięcia narodu drogą rozwoju gospodarczego. |
Filozofia i prądy europejskie | Pozytywizm czerpał z myśli Auguste’a Comte’a (racjonalizm, empiryzm), Herberta Spencera (ewolucjonizm), Darwina (walka o byt). W literaturze polskiej naśladowano realizm i naturalizm zachodni (Flaubert, Zola). Tworzono utwory tendencyjne, promujące społeczne hasła (praca organiczna, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet). |
Dziedzictwo powstańcze | Mimo nowego kursu (racjonalizm, praca u podstaw) nie zapomniano o romantycznej tradycji walki. Wiele dzieł (opowiadania Orzeszkowej, np. „Gloria victis”) oddaje hołd poległym powstańcom i pielęgnuje pamięć historyczną. Pozytywiści starali się łączyć rewitalizację narodu od strony społeczno-ekonomicznej z szacunkiem do patriotycznego dziedzictwa. |