Przejdź do treści

Młoda Polska (ok. 1890–1918), zwana też polskim modernizmem, to epoka buntu przeciw pozytywistycznej trzeźwości na rzecz sztuki, intuicji i metafizyki. Jej nazwa nawiązuje do analogicznych ruchów w Europie (Młode Niemcy, Młoda Skandynawia) – to pokolenie „młodych” pragnących duchowego preobrażenia.. Moderniści odrzucili hasło utylitaryzmu: sztuka nie miała już „uczyć i wychowywać”, lecz wyrażać wewnętrzne przeżycia artysty („sztuka dla sztuki” głosili). Często dominował pesymizm i dekadentyzm – przeświadczenie o kryzysie wartości moralnych, upadku kultury i kresie cywilizacji końca XIX w. (tzw. fin de siècle). Mówiono o „chorobie wieku” – objawiającej się apatią, znudzeniem, brakiem celu (dekadenci wzdychali: „świat nie ma sensu, nic nie warto”). Równocześnie pojawiły się prądy chcące odrodzić człowieka: symbolizm (wiara, że przez symbol – mglisty znak – da się dotknąć tajemnic bytu), impresjonizm (chęć uchwycenia ulotnych wrażeń, nastrojów), ekspresjonizm (krzyk buntu, wyrażenie skrajnych emocji), neoromantyzm (powrót do romantycznych tematów: miłość, bunt, mistycyz​m. W Polsce Młoda Polska cechuje się zarówno skrajnym indywidualizmem artystów, jak i – pod koniec – odrodzeniem tematów narodowych (zbliża się 1918, twórcy znów podejmują idee patriotyczne, np. „Wesele” Wyspiańskiego to rozrachunek z narodem). Filozoficznie epokę inspirowali: Arthur Schopenhauer (świat jako cierpienie, ucieczka w nirwanę – stąd dekadentyzm), Friedrich Nietzsche (kult nadczłowieka, siły życiowej – stąd fascynacja aktywizmem u niektórych), Henri Bergson (intuicja i pęd życiowy – élan vital – źródłem twórczości), Sigmund Freud (podświadomość, sny – choć w literaturze polskiej to bardziej międzywojnie rozwinie). Estetyka Młodej Polski ceni to, co nastrojowe, sugestywne, niezwykłe – stąd dzieła pełne symboli, synestezji (mieszania zmysłów w opisie), odwołań do mitów i snów.

Wartości i idee epoki

„Sztuka jest najważniejsza” – postawa estetyzmu i sztuki dla sztuki (dzieło nie musi służyć społeczeństwu; samo piękno jest celem). Rozwija się kult artysty jako kogoś wyjątkowego, stojącego ponad mieszczańską moralnością. Stąd styl życia cyganerii: artyści (jak Przybyszewski w Krakowie) prowokują strojem, obyczajem, głoszą „iż życiem swym, nie tylko pracą twórczą, artysta ma tworzyć dzieło sztuki”. Dekadentyzm – poczucie schyłku: hasło „et la vie est une fardeau” (życie jako ciężar) i popularny wiersz Kazimierza Tetmajera „Koniec wieku XIX”, gdzie podmiot pyta co mu pozostało – wiedza? ironia? modlitwa? i każdą odpowiedź odrzuca jako daremną – puenta „zwątpić – iść precz” oddaje nastrój rezygnac​ji. Jednak nie wszyscy byli dekadentami: pojawia się też „chłopomania” – fascynacja witalnością ludu wiejskiego, poszukiwanie odnowy sił narodu na wsi (artystów ciągnęło do podkrakowskich Bronowic – stąd „Wesele” Wyspiańskiego o ożenku inteligenta z chłopką). Neoromantyzm – powrót do ludowości i mistycyzmu: odżywa wiara w duchy, idee mesjanistyczne (np. Wyspiański w „Wyzwoleniu” znów szuka Mesjasza-nadczłowieka, a w „Weselu” pojawiają się widma jak w „Dziadach”). Impresjonizm – chęć uchwycenia ulotnej chwili: w liryce Staffa czy Tetmajera liczą się wrażenia: gra świateł, kolorów, dźwięków (Tetmajer „Melodia mgieł nocnych” – opis tańca mgieł nad stawem, Staff „Deszcz jesienny” – impresja deszczowego nastroju). Symbolizm – przekonanie, że tylko symbolem da się wyrazić to, co niewyrażalne (np. kasztanowiec z „Dies irae” Kasprowicza symbolizuje Boga-obojętność; „Wesele” Wyspiańskiego pełne jest symboli narodowych: złoty róg – duch walki, chochoł – marazm). Kult natury – ale nie pozytywistycznie przyrody użytkowej, tylko natury jako żywego bytu, mogącego być ucieczką przed cywilizacją (stąd twórczość „panegiryczna” o Tatrach: u Tetmajera góry to świętość i azyl duchowy). Franciszkanizm – nurt inspirowany św. Franciszkiem z Asyżu: afirmacja prostego życia, miłości do przyrody i ludzi (Jan Kasprowicz po okresie buntu w „Hymnach” przeszedł do liryki franciszkańskiej – np. „Kantyk św. Franciszka”; Leopold Staff w młodości także pisał łagodnie o przyrodzie i Bogu). Katastrofizm pokoleniowy – u niektórych poetów (Kasprowicz w „Hymnach”, Przybyszewski w prozie) poczucie, że nadchodzi zagłada starego świata (nierzadko z apokaliptycznymi wizjami). Problematyka społeczna – choć „Młoda Polska” odrzucała pozytywistyczną agitację, jednak nie unikała tematu konfliktu klas: najbardziej w dramacie („Wesele” – niemożność porozumienia miast–wieś, „Moralność pani Dulskiej” Zapolskiej – hipokryzja mieszczaństwa). I wreszcie patriotyzm i niepodległość – szczególnie po 1905 nastąpił zwrot ku tematom narodowym: zbliżała się rocznica Grunwaldu (1910) i coraz śmielej budzono świadomość narodową (Wyspiański malował „Polonię”, pisano o Kościuszce, Mickiewiczu itd.).

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa)

Najważniejsi twórcy i cechy stylu

Modernizm polski to plejada poetów: Kazimierz Przerwa-Tetmajer (poeta dekadent – „Kończy się wiek XIX”, erotyki, wiersze tatrzańskie; także proza: „Na skalnym Podhalu”), Jan Kasprowicz (początkowo naturalistyczne „Sonety z chałupy” – o nędzy wsi, potem zbuntowane „Hymny” – np. „Dies irae” z wizją Boga karzącego świat, a w końcu liryka franciszkańska – „Przeprosiny Boga”), Leopold Staff (w młodości impresjonista i dekadent – „Deszcz jesienny”, wyznawca hartu ducha – „Kowal”, potem klasyk filozoficznej prostoty), Stanisław Przybyszewski (skandalista, manifest „Confiteor” – wyznanie wiary w sztukę absolutną; proza „Dzieci szatana” – motywy demoniczne). W dramacie: Stanisław Wyspiański (prócz „Wesela”, symboliczne dramaty „Wyzwolenie”, „Noc listopadowa”, „Akropolis” – wizyjna interpretacja Wawelu), Gabriela Zapolska („Moralność pani Dulskiej” – tragifarsa o obłudzie mieszczan), Jerzy Żuławski (dramat „Eros i Psyche” – wędrówka duszy przez wcielenia). Proza: Władysław Reymont („Chłopi”, wcześniej „Ziemia obiecana” – powieść o Łodzi fabrycznej, brutalny obraz „bawełnianego Eldorado”), Stefan Żeromski (oprócz „Przedwiośnia”„Ludzie bezdomni” 1900, powieść o społecznym posłannictwie doktora Judyma i jego dramacie osobistym; „Syzyfowe prace” – powieść o rusyfikacji młodzieży, częściowo autobiograficzna), Józef Conrad – polski pisarz piszący po angielsku Joseph Conrad (choć to światowa literatura, warto go znać: „Jądro ciemności” 1899 – nowela o podróży w głąb Konga i ludzkiego zła, „Lord Jim” 1900 – powieść o honorze i utracie honoru marynarza Jima). Styl epoki Młodej Polski cechuje synkretyzm form: np. łączenie liryzmu, elementów dramatu i epiki w „Weselu”; nastrojowość, muzyczność języka (poezja impresjonistyczna, rytmy oddające emocje jak w „Dies irae” Kasprowicza – tam szaleńczy rytm i połamana składnia oddają grozę apokalipsy); symbolika i wieloznaczność (utwory symbolistów jak „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” Kasprowicza – cztery sonety, gdzie krzak róży i limba w Tatrach symbolizują zmaganie się piękna i śmierci; w dramacie symbole – np. złoty róg, chochoł; w prozie – „Ludzie bezdomni” tytuł symboliczny: bezdomność dosłowna biedoty i duchowa inteligencji). Ekspresjonizm: wyrażenie skrajnych uczuć przez deformację – np. w „Hymnach” Kasprowicza obrazy bestii niszczących świat, w malarstwie – płótna Wojtkiewicza pełne groteski. Naturalizm: nieco przedłużenie pozytywizmu, ale z akcentem na biologizm – np. w „Chłopach” opisy biologii (poród Hanki na polu, zwierzęce instynkty). Dialekty i stylizacja ludowa: język chłopski wszedł do literatury na poważnie (Reymont, młodopolscy piewcy wsi); także elementy stylu biblijnego i archaizacji (Wyspiański w „Wyzwoleniu” używa stylu wzniosłego jak „Wielka Improwizacja”; Kasprowicz stylizuje „Hymn Św. Franciszka” na pieśń średniowieczną). Impresjonistyczny opis: Staff w „Deszczu jesiennym” powtarza „dżdżu dżdżenie”, Tetmajer w „Melodii mgieł nocnych” tworzy „mglisty”, ulotny rytm krótkimi wersami. Dekadencka metaforyka: motywy lilie, cyprysy, jesień, zachód słońca, toksyczna namiętność (np. „Eviva l’arte” Tetmajera – pochwała bohemy, ale w tle motyw wina i „czary goryczy”). Ironia: pojawia się u Staffa (który w przeciwieństwie do Tetmajera na przekór głosi witalizm – „Kowal” nawołuje do kucia serca ze stali), u Wyspiańskiego (ironiczne zderzenie oczekiwań a rzeczywistości w „Weselu”). Ogólnie modernizm czerpie z wielu źródeł – to epoka syntezy sztuk (Wyspiański np. projektował witraże i malował – „Bóg Ojciec – Stań się” w katedrze franciszkanów w Krakowie – malarski odpowiednik poezji symbolistów), literatura przenika się z muzyką (poezja młodopolska pełna odwołań do muzyki Chopina, Wagnera; powstają opery – „Halka” Moniuszki co prawda wcześniejsza, ale w Młodej Polsce Karłowicz czy Paderewski komponują utwory narodowe). Pod koniec epoki następuje zwrot do publicystyki i patriotyzmu – np. „Przedwiośnie” Żeromskiego już traktuje o realiach niepodległej Polski i problemach społecznych, co zapowiada literaturę Dwudziestolecia międzywojennego.

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

Młoda Polska (ok. 1890–1918), zwana też modernizmem lub neoromantyzmem, to epoka buntu młodego pokolenia artystów przeciw ideałom pozytywizmu. Jej dominantą ideową był kryzys wartości końca XIX wieku – dominowały nastroje pesymizmu, dekadencji i znużenia życiem. Artyści odwrócili się od scjentycznego realizmu, głosząc potrzebę duchowej odnowy i swobody twórczej: hasłem stała się „sztuka dla sztuki”, a sztandarowe dzieła pełne są symbolizmu i metafizyki. Młodopolanie z jednej strony szukali nowatorstwa, z drugiej nawiązywali do tradycji (stąd nazwa neoromantyzm, podkreślająca powrót do romantycznej wrażliwości). Epoka ta charakteryzuje się indywidualizmem twórców, nierzadko skrajnym estetyzmem i zainteresowaniem sferą przeżyć wewnętrznych.

Fundamentalne pojęcia i hasła

Pojęcie Definicja
Modernizm / fin de siècle Przełom XIX i XX w. – poczucie schyłku cywilizacji, dekadentyzm, bunt wobec mieszczańskich norm. Nastroje pesymistyczne (wpływ Schopenhauera). Młodzi artyści odrzucają moralność poprzedniej epoki, szukają nowych form wyrazu w sztuce.
Dekadentyzm Postawa apatii, nihilizmu, rozczarowania życiem. Artyści odczuwają „chorobę wieku”: brak sensu, znużenie i rozpacz. W poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera wyrażona przez hasła w rodzaju „et la vie est laide” („oto życie jest brzydkie”).
Symbolizm Kierunek polegający na użyciu symboli do wyrażania tego, co niewyrażalne wprost. W „Weselu” Wyspiańskiego symbole (Chochoł, złoty róg) mają wielorakie znaczenia. Język poetycki zyskuje wieloznaczność i nastrojowość.
Impresjonizm Dążenie do uchwycenia ulotnych wrażeń zmysłowych i nastrojów. Opisy przyrody nasycone subiektywnymi odczuciami (np. u Żeromskiego, Staffa). Ważne są migotliwe obrazy, półcienie emocjonalne, gra światła.
Chłopomania Fascynacja miejskiej inteligencji kulturą i życiem ludu wiejskiego. Artyści odwiedzali podkrakowskie Bronowice, inspirowali się folklorem. „Wesele” obnaża jednak płytkość tego zachwytu – brak rzeczywistego zrozumienia chłopów przez elitę.
Neoromantyzm Odnowienie idei romantycznych (mistycyzm, duchowość, patriotyzm, motywy ludowe). Widać to wyraźnie w dramatach Wyspiańskiego, nawiązujących do „Dziadów” i formy dramatu narodowego.
Nietzscheanizm Wpływ filozofii Nietzschego (kult siły woli, nadczłowieka). Przejawiał się w twórczości Stanisława Przybyszewskiego („Confiteor”), w dążeniu bohaterów do przekraczania ograniczeń (Żeromski i jego postaci walczące z niesprawiedliwością).
„Sztuka dla sztuki” Hasło głoszące autonomię sztuki. Dzieło nie musi pełnić funkcji użytkowych czy moralizatorskich, liczy się wolna ekspresja artysty. Przeciwstawienie pozytywistycznemu realizmowi. Widoczne w liryce nastrojowej (Staff, Tetmajer) i manifestach artystycznych.

Najważniejsze lektury

Tytuł / Autor Opis / Znaczenie
„Wesele”
(Stanisław Wyspiański)
Dramat symboliczny (1901). Oparta na autentycznym weselu Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną historia staje się metaforą społeczeństwa polskiego na przełomie wieków. Wyspiański ukazuje zderzenie inteligencji z ludem, brak porozumienia i niemoc w dążeniach niepodległościowych. Pełno tu symboli (chochoł, złoty róg) – dramat narodowy i diagnoza stanu duchowego Polaków.
„Chłopi”
(Władysław Stanisław Reymont)
Czterotomowa epopeja (1904–1909) o życiu we wsi Lipce, nagrodzona Noblem (1924). Ukazuje pełen obraz społeczności chłopskiej – konflikty, obyczaje, prace w rytmie przyrody. Najważniejsze wątki: historia miłości Jagny i Antka, spór o ziemię z Boryną. Realizm łączy się z liryzmem opisów przyrody, co tworzy wyjątkowy klimat.
„Ludzie bezdomni”
(Stefan Żeromski)
Powieść z 1900 roku o lekarzu Tomaszu Judymie, który w imię idei społecznej rezygnuje ze szczęścia osobistego. Przejmująca krytyka obojętności elit wobec biedoty i rozdarcie moralne bohatera między miłością a poczuciem obowiązku. Typowa dla Młodej Polski synteza wrażeń impresjonistycznych z tematyką społeczną.

Konteksty historyczne i kulturowe

Kontekst Opis / Znaczenie
Kryzys końca wieku i filozofia Fin de siècle (~1890–1900) – poczucie schyłku wartości, szybki rozwój nauki i kryzys wiary w postęp. Filozofie: Schopenhauer (pesymizm), Nietzsche (nadczłowiek), Bergson (intuicja, pęd życiowy). Młoda Polska przejęła te dekadenckie nastroje i buntownicze idee, co widać w lirykach i manifestach (Przybyszewski, „Confiteor”).
Bunt młodego pokolenia Nazwa „Młoda Polska” z manifestu (1898) Artura Górskiego w krakowskim „Życiu”. Odrzucenie pozytywizmu, kult indywidualizmu i sztuki wyzwolonej z moralizatorstwa. Liczne pisma (np. „Chimera”), grupy artystyczne (cyganeria krakowska) kształtują nową wrażliwość.
Sztuka przełomu wieków Secesja (Art Nouveau), symbolizm w malarstwie (Jacek Malczewski), witraże Wyspiańskiego, styl zakopiański (Witkiewicz). Połączenie literatury, muzyki (Karol Szymanowski) i sztuk wizualnych w duchu synkretyzmu. Powstają kabarety (Zielony Balonik), kawiarnie artystyczne – klimat Belle Époque.
Pod zaborami, ku niepodległości Polska wciąż podzielona między trzech zaborców. W Galicji (zabór austriacki) większa swoboda dla polskiej kultury (Uniwersytet Jagielloński, teatr krakowski). Mimo nastrojów dekadencji, trwa refleksja patriotyczna – dramat Wyspiańskiego „Wesele” pyta o możliwości narodowego zrywu. 1918 – koniec epoki, odzyskanie niepodległości.