Herbert pisał w okresie powojennym i czasach PRL, a jego wiersze często odwołują się do kultury antycznej, historii oraz uniwersalnych wartości etycznych. Herbert jest autorem cyklu wierszy o fikcyjnej postaci Pana Cogito (łac. Pan Myślę), która uosabia rozumnego, myślącego człowieka – alter ego samego poety i głos jego filozoficznych refleksji. Poezja Herberta bywa nazywana poezją intelektualną – wymaga od czytelnika skupienia, znajomości kontekstu kulturowego i gotowości do interpretacji głębszych sensów. Mimo to jest napisana językiem klarownym i pozornie prostym, nie ma w niej przesadnego patosu czy zawiłości składniowych. Dla ucznia szkoły podstawowej ważne jest zrozumienie przesłania moralnego utworów Herberta oraz rozpoznanie, jak poeta wykorzystuje nawiązania do tradycji, by mówić o sprawach współczesnych.

Jednymi z najważniejszych wierszy Zbigniewa Herberta omawianych w szkole są „Przesłanie Pana Cogito” oraz „Dlaczego klasycy”. Choć różnią się formą i punktem wyjścia, łączy je troska o postawę człowieka wobec zła i historii. Poniżej przedstawione są szczegółowe omówienia tych utworów.

„Przesłanie Pana Cogito”

Wiersz „Przesłanie Pana Cogito” (ze zbioru Pan Cogito, 1974) to swoisty kodeks etyczny sformułowany w formie poetyckiej. Już sam tytuł wskazuje, że mamy do czynienia z przesłaniem – czyli zbiorem najważniejszych zasad, jakie Pan Cogito (uosabiający rozumnego, myślącego człowieka) pozostawia nam niczym testament. Podmiot liryczny przemawia bezpośrednio do czytelnika, używając form drugiej osoby („ty”) i trybu rozkazującego. Wiersz ma postać serii wezwań i zakazów, swoistych przykazań moralnych, które człowiek powinien przestrzegać, aby zachować godność i człowieczeństwo w świecie pełnym zła. Taka sytuacja liryczna – bezpośrednie zwroty typu „idź”, „bądź odważny”, „nie przebaczaj”, „strzeż się” – nazywana jest liryką inwokacyjną (nakazową, zwrotu do „ty”). Nadaje to utworowi charakter przemowy skierowanej do każdego z nas. Warto zauważyć, że Pan Cogito to literackie wcielenie rozumu i sumienia poety, zatem wskazówki przez niego dawane można interpretować jako uniwersalne zasady moralne według Herberta.

Treść i znaczenie „Przesłania Pana Cogito”

Wiersz wymienia szereg postaw, których należy się trzymać, oraz przestrzega przed zachowaniami niegodnymi. Można w nim wyodrębnić najważniejsze nakazy Pana Cogito wobec człowieka:

„Przesłanie Pana Cogito” uczy nas, jak zachować człowieczeństwo w nieludzkich czasach. Herbert pisał ten wiersz zapewne mając na myśli sytuację człowieka w obliczu totalitaryzmu, kłamstwa propagandy, doświadczeń II wojny światowej i późniejszych represji. Jednak przesłanie jest uniwersalne: niezależnie od epoki powinniśmy kierować się honorem, odwagą, wiernością prawdzie i empatią, nie licząc na nagrody. W warstwie artystycznej utwór zwraca uwagę zastosowaną formą – krótkie strofy dwuwersowe (dystychy) narzucają rytm rozkazów, co nadaje wierszowi stanowczy, zdecydowany ton. Nie ma tu rymów czy rozbudowanej metaforyki; język jest prosty, jasno komunikujący treść. Bogactwo utworu tkwi w jego odniesieniach kulturowych i moralnych – np. pojawiają się imiona bohaterów historycznych i mitycznych (Gilgamesz, Hektor, Roland), do których dołączony ma być odbiorca, jeśli spełni przesłanie. Gilgamesz, Hektor, Roland to symboliczna „rada przodków”, wielkich bohaterów z dawnych opowieści (bohater sumeryjskiego eposu, wojownik trojański z „Iliady”, rycerz Franków z „Pieśni o Rolandzie”) – wszyscy oni walczyli i poświęcili się dla pewnych wartości. Herbert wskazuje, że człowiek dochowujący wierności zasadom dołączy duchowo do tego grona bohaterów ludzkości. Dla ucznia ważne jest zrozumienie, iż ten wiersz to manifest moralny – nie opisuje konkretnych wydarzeń czy uczuć, lecz formułuje ideały, do których należy dążyć. Na egzaminie może pojawić się pytanie o główne przesłanie utworu (wtedy należy wskazać np. odwagę, wierność wartościom, konieczność dawania świadectwa prawdzie) albo o środki stylistyczne (np. apostrofa, tryb rozkazujący, powtórzenia „powtarzaj…”, kontrast między bohaterstwem a reakcją otoczenia).

„Dlaczego klasycy”

Wiersz „Dlaczego klasycy” (1974) jest poetycką refleksją nad tym, czego możemy się nauczyć od starożytnych klasyków i dlaczego Herbert sam czerpał z kultury antycznej. Utwór ma formę rozważania – podmiot liryczny (który można utożsamiać z samym poetą) przedstawia kolejno dwa kontrastowe obrazy: jeden z historii starożytnej, drugi ze współczesności, a na końcu pointuje to pytaniem o sztukę i spuściznę kulturalną. Już sam tytuł – pytanie „Dlaczego klasycy” – sugeruje temat: poszukiwanie wartości w klasyce. Herbert nie odpowiada na to pytanie wprost w formie tezy, lecz przez obrazy i przykłady.

Treść utworu i analiza pod kątem części:

Te trzy segmenty łączy silny kontrast między dawniej a dziś. W zakończeniu wiersza Herbert nie formułuje wprost odpowiedzi, ale jest ona czytelna: „Dlaczego klasycy?” Bo w postawach ludzi antyku (klasycznych) widzi wzorce godne naśladowania, podczas gdy współczesność uległa degradacji. Tukidydes stanowi tu przykład człowieka honoru i wierności prawdzie – nawet gdy jest to prawda niekorzystna dla niego. Dzięki takiej postawie zostawił potomnym dzieło historyczne, które jest wiarygodne i wielkie. Współcześni, poprzez brak honoru, nie zostawią po sobie nic wartościowego – ani w czynach (bo tchórzą), ani w sztuce (bo skupiają się na błahostkach i sensacji).

Przesłanie „Dlaczego klasycy”

Wiersz Herberta niesie apel o powrót do prawdziwych wartości moralnych i artystycznych, uosobionych przez antyk. Poeta sugeruje, że w tradycji klasycznej tkwią fundamenty etyki: powaga, prostota, odwaga cywilna, prawda. Wielkość Tukidydesa nie polegała na zwycięstwach, lecz na tym, że **w chwili klęski zachował godność i uczciwość. Takiej postawy brakuje współczesnym ludziom. Herbert jako „poeta-klasyk” wierzy, że kultura i historia mają nas czego nauczyć: jeśli będziemy czerpać inspirację z dawnych wzorców, unikniemy marności i „skarlenia” (słowo używane w interpretacjach – oznacza moralne skurczenie się współczesnych). W utworze jest wyraźna gra kontrastów: wielkość vs małość, dawniej vs dziś, godność vs kompromitacja, heroizm cichy vs krzykliwa autopromocja. Herbert krytykuje modną w XX wieku tendencję do rozbijania wszelkich wartości (wspomina, że „sztuka uczyniła rozbicie synonimem nowoczesności”), negowania sensu i pogrążania się w pesymizmie. Pyta dramatycznie: „co po nas zostanie?”, jeśli taka postawa będzie trwać – i odpowiada pesymistycznie: tylko płacz w brudnym pokoju, czyli nic wielkiego. Tym samym poeta motywuje, aby sięgać do tradycji, bo ona nadaje sztuce i życiu głębszy sens.

Z perspektywy ucznia, analizując „Dlaczego klasycy”, warto zwrócić uwagę na następujące kwestie: kontekst historyczny i kulturowy (kim był Tukidydes, co to za wojna peloponeska, dlaczego został wygnany – te informacje pozwalają zrozumieć przykład; nauczyciel zwykle je omawia), kontrast jako główny środek kompozycyjny (dwie epoki i zachowania zestawione ze sobą) oraz symbolika trzeciej części (co oznacza „dzbanek rozbity” i „płacz kochanków w brudnym hotelu”). Ponadto utwór pokazuje typowy dla Herberta zabieg – nawiązanie do antyku nie przez mit czy postać mityczną, ale przez konkretny historyczny fakt, który staje się przykładem uniwersalnym. Herbert często odwoływał się do historii i sztuki dawnych epok, by mówić o współczesności (dlatego nazywa się go nieraz „poetą kultury”). Język utworu jest narracyjny, opisowy (fragment Tukidydesa niemal jak proza historyczna), ale miejscami przechodzi w ton pamfletu czy satyry (druga część wyśmiewająca generałów). Forma jest nierymowana, podzielona na strofki o różnej długości, co odpowiada poszczególnym scenom rozważań.

Aby lepiej zapamiętać różnice i podobieństwa obu omawianych utworów Herberta, poniższa tabela porównuje najważniejsze aspekty „Przesłania Pana Cogito” i „Dlaczego klasycy”:

Aspekt„Przesłanie Pana Cogito”„Dlaczego klasycy”
Główna tematykaKodeks moralny – uniwersalne przykazania etyczne, jak żyć godnie w świecie zła.Refleksja nad wartościami w sztuce i historii – dlaczego warto nawiązywać do klasycznej tradycji i postaw ludzi antyku.
Forma wypowiedziLiryka inwokacyjna (bezpośredni zwrot do „ty”), seria nakazów i zakazów formułowanych przez Pan Cogito. Ton podniosły, poważny, ale rzeczowy.Wypowiedź narracyjno-refleksyjna, podmiot snuje rozważania, przedstawia przykłady (historia Tukidydesa, współcześni generałowie) i formułuje retoryczne pytanie. Ton ironiczny (w opisie generałów) i refleksyjny.
Odwołania do tradycjiImiona mitycznych i historycznych bohaterów (Gilgamesz, Hektor, Roland) jako wzorce honoru i odwagi, do których dołącza wierny wartościom adresat wiersza. Brak bezpośrednich odniesień do konkretnych wydarzeń – raczej uniwersalne nawiązania do legend i archetypów.Konkretny przykład z historii starożytnej (Tukidydes i utrata Amfipolis) oraz aluzje do współczesności (generałowie „ostatnich wojen”). Tytułowe nawiązanie do klasyków – antyk traktowany jako „duchowa ojczyzna” poety, skarbnica wzorców.
Przesłanie (idee)Wierność wartościom moralnym (odwaga, prawda, godność, sprawiedliwość) nawet za cenę cierpienia; potępienie tchórzostwa i okrucieństwa; pochwała bezinteresownego heroizmu. Motto: „Bądź wierny – idź” zachęca do wytrwania i działania zgodnie z sumieniem.Powaga, prostota i honor dawnych wzorców powinny inspirować współczesnych. Klasycy (jak Tukidydes) uczą godności w porażce i obiektywizmu, podczas gdy współczesność grzeszy pychą i bylejakością. Wezwanie do odnowy sztuki i postaw poprzez nawiązanie do tradycyjnych, sprawdzonych wartości. Pytanie retoryczne w tytule sugeruje odpowiedź: „bo klasycy mieli to, co my tracimy”.
Język i stylJęzyk klarowny, komunikatywny, bez skomplikowanych metafor. Dominują czasowniki w trybie rozkazującym („idź”, „powtarzaj”, „nie przebaczaj”), liczne powtórzenia dla wzmocnienia przekazu. Styl poważny, natchniony duchem moralnego manifestu.Styl zróżnicowany: część I – ton kronikarski (fakty historyczne), część II – ironiczny i krytyczny (karykaturalny obraz generałów), część III – metaforyczny i pesymistyczny (przestroga dotycząca sztuki). Całość spaja refleksyjny, eseistyczny charakter wypowiedzi poetyckiej. Język ogólnie prosty, ale gęsty od treści, wymagający zrozumienia kontekstu.

Zarówno „Przesłanie Pana Cogito”, jak i „Dlaczego klasycy” to wiersze, w których Herbert nawołuje do wierności moralnym ideałom. Pierwszy czyni to wprost, jako zestaw przykazań etycznych, drugi – poprzez przykłady z historii i kultury, krytykując upadek wartości we współczesności i wskazując, że w klasycznych postawach jest ratunek. Dla młodego czytelnika przesłanie jest jasne: trzeba być przyzwoitym, odważnym człowiekiem, czerpać z najlepszych wzorców przeszłości, a odrzucać małość, tchórzostwo i egoizm. W kontekście egzaminacyjnym uczeń powinien umieć wskazać, jak Herbert wykorzystuje kontrast epok, aluzje do postaci historycznych i język (np. ironię w opisie generałów, czy metaforę płaczu kochanków) dla osiągnięcia efektu. Warto też zapamiętać kluczowe postacie wymienione w wierszach (Gilgamesz, Hektor, Roland – w „Przesłaniu…”, Tukidydes – w „Dlaczego klasycy”) i rozumieć, co symbolizują. Styl Herberta odznacza się klarownością – nie znajdziemy tu przesadnego liryzmu czy emocjonalności, raczej stoicki spokój i precyzję wypowiedzi, nawet gdy mówi o rzeczach wzniosłych. To również lekcja dla czytelnika: wobec zła należy zachować spokój, ale i stanowczość.