Przejdź do treści

Barok (w literaturze europejskiej głównie XVII w., w Polsce ok. 1580–1760) to epoka kontrastów i niepokoju. Sam termin „barok” oznaczał kiedyś coś dziwacznego (port. barocco – perła o nieregularnym kształcie, serio) – i rzeczywiście sztuka baroku zerwała z renesansową równowagą, stawiając na przesadę, ruch, ekspresję. Światopogląd barokowy naznaczony był świadomością przemijania, śmierci i kruchości życia! W odróżnieniu od optymizmu renesansu, barok dostrzegał nietrwałość ludzkich osiągnięć – popularny stał się motyw vanitas (marność) wyrażany przez symbole czaszki, zgasłej świecy, więdnącego kwiatu w poezji i malarstwie martwych natur. Była to epoka głębokiej religijności, ale pełnej niepokoju: po okresie reformacji i wojen religijnych nastąpiła kontrreformacja – Kościół katolicki wzmocnił się (Sobór Trydencki 1545–63) i promował sztukę działającą na emocje, by przyciągnąć wiernych. Stąd barokowe kaznodziejstwo (np. ks. Piotr Skarga jako pre-barok) i architektura kościołów olśniewająca przepychem – wszystko miało poruszyć duszę odbiorcy. Równocześnie rodzi się indywidualizm – twórcy baroku eksponują własne „ja”, prywatne lęki, dziwactwa, szukają oryginalności formy (stąd pomysły na wyszukane koncepty w poezji). Życie postrzegano jako teatr (teatrum mundi) – ludzie odgrywają role, los jest reżyserem (ten motyw dramatu świata widać i w twórczości np. Calderóna „Życie jest snem”). W Polsce barok przypadł na czasy burzliwe: wojny (ze Szwecją – potop 1655–60, z Kozakami, Tatarami, Turcją, Moskwą), spadek znaczenia międzynarodowego państwa i kryzys wewnętrzny (rokosze, anarchia liberum veto). To rodziło nastroje pesymizmu i ucieczkę w mistycyzm albo przeciwnie – w zabawę i przepych (jak u polskiej szlachty sarmackiej).

Wartości i idee epoki

Barok to splot sprzeczności. Z jednej strony religijność i mistycyzm – literatura religijna zachęcała do kontemplacji wieczności. Z drugiej –skrajny hedonizm i ciekawość świata – barokowa literatura potrafiła być zmysłowa, przepełniona opisami urody, przepychu, erotyki (np. poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna). Główne idee to poczucie znikomości świata (stąd nawoływanie do gotowości na śmierć, by zbawić duszę – memento mori nadal aktualne) oraz refleksja nad sprzecznością natury ludzkiej: ciało ciągnie ku grzechowi, dusza ku Bogu (pojawia się dysharmonia nieznana renesansowi). Filozoficznie barok kontynuował stoicyzm chrześcijański (np. Naborowski łączy cnotę z akceptacją śmierci), ale rodziły się też nowe prądy: mistycyzm (wizje świętych, np. Jana od Krzyża w Hiszpanii) oraz zaczątki racjonalizmu (Kartezjusz, 1637 „Myślę, więc jestem” – to już preludium oświecenia). W literaturze bardzo ważną kategorią stał się „koncept” – oryginalny, zaskakujący pomysł na wiersz lub utwór, który ma zaszokować czytelnika. Z tego wynika wartość kunsztu – twórcy baroku pragnęli zadziwić formą: im bardziej niezwykłe metafory, paradoksy, tym lepiej. W poezji wykształcił się konceptyzm (inaczej marinizm – od Marino, włoskiego poety), charakteryzujący się nagromadzeniem środków stylistycznych, antytez, puent. W baroku cnotą staje się oryginalność i błyskotliwość (w renesansie – harmonia i prostota). Jednocześnie jest to epoka sarmatyzmu w Polsce – specyficznej ideologii szlachty polskiej, która chlubiła się złotą wolnością, rycerskimi tradycjami, ale też izolowała od Europy i popadała w zaściankowość. Sarmacka mentalność znalazła odbicie w literaturze pamiętnikarskiej (Pasek) oraz satyrycznej (Potocki krytykujący wady szlachty).

Filozofia epoki

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce (2-3 zdania)
Racjonalizm René Descartes (Kartezjusz) „Rozprawa o metodzie” (fragmenty omawiane w podręcznikach) Nurt uznający nadrzędną rolę rozumu w poznawaniu świata i dążący do pewności wiedzy przez wątpliwość metodyczną („Cogito ergo sum”). W oświeceniu rozum urósł do rangi najważniejszego narzędzia poznania i reform społecznych, co stanowi kontynuację kartezjańskich postulatów. Współczesny racjonalizm naukowy również opiera się na metodzie krytycznej i rozumowym wnioskowaniu.
Empiryzm Francis Bacon „Novum Organum” (fragmenty w podręcznikach) Pogląd głoszący, że prawdziwa wiedza wynika z doświadczenia zmysłowego, obserwacji i eksperymentu. Odrzuca spekulacje, które nie mają potwierdzenia empirycznego. W oświeceniu empiryzm wpłynął na rozwój nauk przyrodniczych i metody naukowej. W pozytywizmie ponownie doceniono rolę obserwacji i faktów, budując na nich wiedzę społeczną i naukową.
Spirytualizm Blaise Pascal „Myśli” (fragmenty w wybranych podręcznikach do historii, niebezpośrednio np. „Dziady”) Podkreśla rolę duchowości, wiary i wewnętrznego przeżycia w dochodzeniu do prawdy o człowieku. Zakłada, że rozum nie wystarcza, by zgłębić tajemnice bytu. W romantyzmie wrócono do zagadnień duchowych i metafizycznych, ukazując człowieka w relacji z nieskończonością i uczuciem. W Młodej Polsce także odwoływano się do wewnętrznych przeżyć, zwłaszcza w kontekście religijno-etycznym.
Sceptycyzm Michel de Montaigne „Próby” (fragmenty omawiane w podręcznikach) Postawa zwątpienia w możliwość osiągnięcia pełnej, niepodważalnej wiedzy. Zachęca do dystansu wobec dogmatów i tradycyjnie przyjętych poglądów. W oświeceniu sceptycyzm podsycał krytyczny stosunek do religii i instytucji, zachęcając do samodzielnego myślenia.
Panteizm Baruch Spinoza „Etyka” (fragmenty w podręcznikach) Filozofia utożsamiająca Boga z naturą i wskazująca, że cały świat jest przejawem jednego, boskiego bytu. Wszelkie zjawiska są aspektami tej samej istoty. W romantyzmie zauważymy fascynację naturą traktowaną jako siła boska i żywa, co jest zbliżone do panteistycznego postrzegania świata. .

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa):

 

Najważniejsi twórcy i cechy stylu

W literaturze polskiego baroku wyróżniamy dwa nurty: dworski (Morsztyn, Naborowski, także Jan Andrzej Morsztyn – dandyś, kierowany do arystokracji – dominują w nim finezja formy, erotyka, bawi się konceptem) i ziemiański/sarmacki (Potocki, Pasek – styl bardziej swojski, gawędziarski, z elementem satyry i moralizatorstwa). Ponadto istniał nurt religijny/metafizyczny (dokończenie Baroku) Ponadto istniał nurt religijny/metafizyczny – poezja mistyczna (np. Sebastian Grabowiecki, Maciej Kazimierz Sarbiewski – zwany „chrześcijańskim Horacym”) pełna jest ekstazy i tęsknoty za Bogiem, pokazuje duchową stronę baroku. Z kolei literatura plebejska (typu sowizdrzalskiego) przejawiała się w satyrach i kolędach dziadowskich, często rubasznych, krążących poza oficjalnym obiegiem. Ogólnie styl baroku cechuje przerost formy nad treścią – twórcy lubili popisy stylistyczne: rozbudowane metafory-koncepcje, paradoksy, antytezy, hiperbole. Pojawiały się inwersje (przestawny szyk zdań) i ogromna ilość porównań oraz peryfraz (omówień). W efekcie tekst barokowy bywa trudniejszy w odbiorze, ale też pełen olśniewających pomysłów. Ważną cechą jest kontrast – np. zestawianie sacrum i profanum, piękna i brzydoty. Literatura barokowa lubi malar skoju i zmysłowość – działa na wyobraźnię odbiorcy obrazami (np. w poezji pojawiają się opisy światłocienia, migotania, dynamiczne sceny bitewne). Sarmatyzm odcisnął piętno na stylu polskiego baroku: łączył on przepych z rubasznością – np. mowa szlachecka pełna była makaronizmów (wtrąceń łacińskich) i emfazy, co widać w Pamiętnikach Paska. Podsumowując, barok to epoka niejednorodna: duch pokuty i mistycyzmu współistnieje z pogonią za uciechami i ozdobnością. Ta złożoność sprawia, że późniejsze oceny baroku były skrajne – oświecenie go odrzuciło jako „zły gust”, ale romantyzm docenił tajemniczość i emocjonalność (np. u Norwida znajdziemy echa barokowych konceptów). Współcześnie patrzymy na barok jako na czas oryginalności i głębokich przeżyć wewnętrznych, który pozostawił bogatą spuściznę literacką.

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

 

Fundamentalne pojęcia

Pojęcie Definicja
kontrreformacja Ruch odnowy Kościoła katolickiego po reformacji (Sobór Trydencki 1545–1563). W baroku Kościół odzyskiwał wpływy przez zakony (jezuici), sztukę religijną oddziałującą na emocje i literaturę moralizatorską. W Polsce reprezentuje ją m.in. ks. Piotr Skarga.
vanitas Motyw marności rzeczy ziemskich. Barokowa sztuka i poezja często przypominały o przemijaniu (symbole czaszki, zgasłe świece, klepsydry). Memento mori – pamiętaj o śmierci – nabierało nowej siły w twórczości poetów (np. Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego).
konceptyzm Styl literacki dążący do zadziwienia odbiorcy oryginalnym pomysłem (konceptem). Barokowi poeci (np. Jan Andrzej Morsztyn) stosowali błyskotliwe metafory, paradoksy i kontrasty, by olśnić czytelnika.
marinizm Odmiana konceptyzmu zapoczątkowana przez włoskiego poetę Marina. Charakteryzuje się kunsztowną formą, bogatą metaforyką i zmysłową tematyką. W Polsce reprezentantem jest Jan Andrzej Morsztyn (np. sonet „Do trupa”).
metafizyka barokowa Nurt w poezji podejmujący tematykę religijną i filozoficzną (Sęp-Szarzyński). Podkreśla dramat rozdarcia między grzeszną naturą człowieka a poszukiwaniem Boga i sensu życia.
sarmatyzm Ideologia i styl życia polskiej szlachty baroku. Akcentowała starożytny rodowód i wolność szlachecką. Cechy: patriotyzm, religijność, gościnność, ale też megalomania, ksenofobia i konserwatyzm. W literaturze (pamiętniki Paska) widać rubaszny humor i retoryczną przesadę.
theatrum mundi Motyw „teatru świata” – przedstawianie rzeczywistości jako sceny, na której ludzie odgrywają role, a reżyserem jest Bóg lub Los. Barok podkreślał iluzoryczność życia, nieufność wobec zmysłów i zmienność losu.
pamiętnikarstwo Popularny gatunek prozy barokowej. Szlachta utrwalała dzieje swoje i kraju w pamiętnikach (np. Jan Chryzostom Pasek), tworząc barwne, subiektywne opisy wydarzeń i obyczajów epoki.

Najważniejsze lektury

Tytuł / Autor Opis
„Kazania sejmowe”
(Piotr Skarga)
Cykl płomiennych kazań z 1597 r. adresowanych do posłów i senatorów. Skarga napomina naród, wytykając mu grzechy i wieszcząc upadek w razie braku moralnej poprawy. Motywy: ojczyzna jako tonący okręt, krytyka egoizmu szlachty. Przykład literatury perswazyjnej baroku i wyraz kontrreformacyjnego ducha.
„Pamiętniki”
(Jan Chryzostom Pasek)
Barwna kronika życia polskiego szlachcica (~1690). Opisuje wojenne i ziemiańskie przygody, ukazując sarmacką mentalność, rubaszny humor i religijność. Cenne źródło historyczne i obraz obyczajów epoki. Pisał żywym, gawędowym stylem.
„Skąpiec”
(Molier)
Komedia klasycystyczna z 1668 r. Tytułowy Harpagon to uosobienie chciwości, powodującej konflikt z rodziną. Komizm wynika z absurdalnego skąpstwa i konfliktu pokoleń. Utwór pokazuje realia XVII-wiecznego mieszczaństwa, a reguły klasyczne (jedność akcji, miejsca, czasu) łączą się tu z barokową teatralnością.

Konteksty historyczno-kulturowe

Kontekst Opis
Wojny i kryzysy XVII wieku Czas konfliktów religijnych i politycznych w Europie (wojna trzydziestoletnia 1618–1648), w Polsce – „potop” szwedzki (1655–1660), wojny z Kozakami, Moskwą, Turcją. Kryzysy potęgowały poczucie niepewności, co w literaturze barokowej wyraża się motywami vanitas, mistycyzmem i dewocją.
Kontrreformacja i mistycyzm Działalność jezuitów i dekretów Soboru Trydenckiego odmieniła Kościół katolicki. W sztuce sakralnej baroku dominował przepych, emocjonalność, iluzjonistyczne malowidła i ekstatyczne przedstawienia świętych (św. Teresa z Ávila). Literatura zyskiwała patos i religijną żarliwość.
Magnateria i złota wolność W Polsce barok to okres wolnej elekcji i silnej pozycji możnowładców. Kultura szlachecka (sarmatyzm) łączyła zamiłowanie do tradycji i kontuszy z zagranicznymi wpływami (moda francuska). W literaturze – mieszanka dumy narodowej, konserwatyzmu i inspiracji europejskimi trendami (poezja dworska).
Rozwój nauki i filozofii Odkrycia Galileusza, Kartezjusza, Newtona zmieniały obraz świata. Rodził się racjonalizm (Kartezjusz) i empiryzm (Bacon, Locke). Literatura barokowa często oscyluje między fascynacją nauką a wątpliwościami, czy rozum wystarczy do poznania tajemnicy bytu.
Teatr i opera Narodziny opery we Włoszech (~1600) jako widowisk łączących muzykę, śpiew i dramat. Teatr barokowy cenił przepych i efekty specjalne (bogate kostiumy, ruchoma scenografia). W Polsce przedstawienia organizowano na dworach magnackich i w kolegiach jezuickich, co sprzyjało barokowej teatralizacji życia (motyw theatrum mundi).