Przejdź do treści

Pozytywizm (realizm) w Polsce obejmuje lata ok. 1864 (upadek powstania styczniowego) do lat 90. XIX w. Był to okres pracy organicznej i u podstaw – odpowiedź na klęskę romantycznych zrywów. Nazwa pochodzi od filozofii pozytywistycznej Augusta Comte’a, głoszącej kult nauki, pracy i postępu. Pozytywiści odrzucili romantyczne idee mesjanizmu i bohaterstwa indywidualnego na rzecz pragmatyzmu i społecznikostwa: hasła „praca u podstaw” (edukacja ludu przez inteligencję) i „praca organiczna” (wzmacnianie kraju jako organizmu przez rozwój gospodarki, przemysłu, kultury) stały się ich programe​m. Wartością naczelną stała się użyteczność – literatura i sztuka miały służyć rozwiązywaniu realnych problemów społeczeństwa. Scjentyzm (wiara w naukę) i empiryzm zastąpiły romantyczną metafizykę – ceniono postęp technologiczny, rzetelne badania (to czas rozwoju przyrodoznawstwa, historycyzmu, narodzin nowoczesnych dyscyplin jak socjologia). W Polsce szczególnie ważna była problematyka społeczna: po powstaniu kraj był wyniszczony, inteligencja zubożała, chłopi uwłaszczeni potrzebowali edukacji, szerzyła się bieda miejska wśród wyrobników i rodziły antagonizmy (np. kwestia żydowska, bo w miastach sporo Żydów rywalizowało ekonomicznie). Pozytywiści warszawscy (Prus, Świętochowski, Ochorowicz) założyli czasopisma i tam propagowali hasła emancypacji kobiet (równouprawnienie i dostęp do edukacji), asymilacji Żydów (włączenie społeczności żydowskiej do polskiego społeczeństwa) oraz solidaryzmu społecznego (współpraca wszystkich klas dla dobra ogółu. W literaturze nastał okres realizmu – pisarze starali się przedstawiać życie codzienne prawdziwie, analizować problemy, tworzyć psychologicznie wiarygodne postacie. Zapanowała powieść – długi utwór prozatorski, dający pełny obraz społeczeństwa (wzory: Flaubert, Stendhal, Tolstoj, Dickens). W Polsce powieść stała się głównym gatunkiem epoki, bo umożliwiała szeroki opis tła społecznego i przekazywanie idei programowych w przystępny sposób (poprzez losy bohaterów).

Wartości i idee epoki

Kluczowe były praca, nauka, postęp. Pozytywiści wierzyli, że drobnymi krokami – przez podnoszenie oświaty, przedsiębiorczość, reformy społeczne – można odzyskać siłę narodu (bez walki zbrojnej, która po 1863 wydawała się skazana na klęskę). Utylitaryzm – przekonanie, że moralne jest to, co pożyteczne dla ogółu – nadawał ton. Filantropia i działalność społeczna stały się cenne: pomaganie ubogim (ale racjonalne, przez edukację i stworzenie warunków do samopomocy, nie tylko przez jałmużnę). Dużą wagę przywiązywano do ekonomii – rozwój przemysłu, handlu, bogacenie się społeczeństwa (zwłaszcza w zaborze pruskim i rosyjskim to był sposób na zachowanie polskości – uniezależnienie się gospodarcze od zaborcy). W kwestiach światopoglądowych dominował agnostycyzm – odsunięcie spraw wiary na rzecz spraw doczesnych, choć wielu pozytywistów to ludzie wierzący, ale uważali religię za prywatną sprawę. W kulturze ceni się europejskość – Polacy intensywnie podpatrują Zachód (np. nowinki techniczne, idee liberalne). Pojawiają się także zalążki myśli socjalistycznej (działalność Ludwika Waryńskiego, pierwsze protesty robotnicze lat 80.), ale główny nurt pozytywistów raczej popiera liberalizm i stopniowe reformy, nie rewolucję. Emancypacja kobiet – zaczynają powstawać szkoły dla dziewcząt, walczono o dostęp kobiet do uniwersytetów; literacko bohaterki zaczynają pracować (np. panna Joanna w powieści „Emancypantki” Prusa). Asymilacja Żydów – pojawia się w literaturze wątek żydowski, by budzić zrozumienie dla tej mniejszości (np. nowela „Mendel Gdański” Konopnickiej piętnuje antysemityzm). Demokracja i egalitaryzm – idea, że wszyscy ludzie, niezależnie od stanu, mają prawo do szczęścia i nauki (stąd sympatia do chłopów – np. powieść „Placówka” Prusa pokazuje heroizm chłopa broniącego ziemi przed Niemcami). Scjentyzm – przekonanie, że nauki przyrodnicze przyniosą rozwiązania problemów (popularyzowano wiedzę, organizowano odczyty). Ewolucjonizm (Darwinizm społeczny) – wiara, że społeczeństwa rozwijają się jak organizmy; niestety czasem nadużywano tej teorii do usprawiedliwiania eliminacji słabszych (tzw. „struggle for life” – walka o byt – np. u Orzeszkowej niektórzy bohaterowie wierzą, że biedni muszą wymrzeć, bo to prawo natury – takie skrajne poglądy są jednak krytykowane przez autorów). Ogólnie ton epoki jest trzeźwy i praktyczny: hasło „mniej romantyzmu, więcej pracy”.

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa)

Najważniejsi twórcy i cechy stylu (podsumowanie pozytywizmu)

W literaturze polskiej pozytywizmu dominowali prozaicy i noweliści: Bolesław Prus, Eliza Orzeszkowa, Henryk Sienkiewicz, Maria Konopnicka (autorka przejmujących nowel: „Mendel Gdański”, „Nasza szkapa” – o ubóstwie miejskim, oraz wierszy patriotycznych jak „Rota”), Józef Ignacy Kraszewski (płodny powieściopisarz, także historyczny), Aleksander Świętochowski (publicysta), Gabriela Zapolska (dramatopisarka realistyczna, „Moralność pani Dulskiej” – już Młoda Polska). Gatunkami wiodącymi były: powieść realistyczna (wielo wątkowa, panoramiczna, z wszechwiedzącym narratorem i szczegółowym tłem społecznym), nowela (krótki utwór prozą o wyrazistej puencie – idealny do przedstawiania jednej kwestii społecznej, np. „Kamizelka” Prusa, „Katarynka” Prusa, „Dym” Konopnickiej), obrazek (miniatura prozatorska, czysto opisowa, np. „Obrazki więzienne” Przybyszewskiej). W poezji pozytywizm nie był tak świetny jak romantyzm, ale mieliśmy Asnyka i Konopnicką (jej wiersze jak „Contra spem spero” – „wbrew nadziei mam nadzieję” – wyrażają upór i wiarę mimo ciężkich czasów). Styl pozytywistyczny cechuje realizm: narrator często jest trzecioosobowy, wszechwiedzący, starający się obiektywnie oddać rzeczywistość (choć oczywiście z ukrytą tendencją dydaktyczną). Język stał się prostszy, potoczny w dialogach (próba oddania mowy zwykłych ludzi – np. dialektyzacja chłopskiej mowy u Sienkiewicza, rosyjskie wtrącenia gdy mówią urzędnicy carscy). Opisy są drobiazgowe, ale nie dla ozdoby – służą wiarygodności (np. w „Lalce” opis wystroju mieszkania Łęckich ujawnia ich upadek finansowy – puste witryny po sprzedanych sprzętach). Bardzo rozwinięta jest narracja psychologiczna – pisarze wnikają w motywacje postaci (np. monologi wewnętrzne Raskolnikowa, analizowanie uczuć Izabeli Łęckiej czy Wokulskiego). Brak tu fantastyki – świat przedstawiony ma logiczne związki przyczynowo-skutkowe. Tematy są „przyziemne”: pieniądze, ubóstwo, nierówności społeczne, konflikt pokoleń, emancypacja, praca, wynalazki (np. w „Lalce” pojawia się kwestia budowy maszyny latającej – nowinki!). Mniej jest bezpośrednich zwrotów do czytelnika (jak były u romantyków) – choć np. Prus czasem puszcza oko (jego narrator bywa ironiczny, komentuje np. na końcu „Lalki” zachowanie Izabeli – ale zwykle w sposób zdystansowany). Pozytywiści tworzyli literaturę tendencyjną – to znaczy podporządkowaną idei wychowawczej, ale starali się, by ta idea wynikała z fabuły, a nie była wygłoszona wprost (stąd np. tragiczne losy bohaterów nowel miały wzbudzić współczucie i skłonić do zmian społecznych). W efekcie styl bywał czasem nieco publicystyczny (np. długie dyskusje w „Nad Niemnem” o pracy, w „Placówce” o patriotyzmie gospodarczym), co późniejsi krytycy nazywali „tendencyjnością”. Jednak najlepsi pisarze (Prus, Dostojewski) przezwyciężyli tę sztywność, tworząc dzieła uniwersalne.

Podsumowując pozytywizm: była to epoka pracy organicznej, realizmu i budzenia świadomości społecznej. Literacko dała Polsce powieść jako gatunek dominujący oraz wiele znakomitych nowel. Uformowała też polskie myślenie pragmatyczne: zamiast rzucać się z szablą, najpierw się wykształć i wzmocnij naród pracą – to przesłanie pozytywistów. Choć w końcu wiek XIX przyniósł zmęczenie „szarą rzeczywistością” i wschód nowej epoki – Młodej Polski – to pozytywizm spełnił ogromną rolę w modernizacji polskiego społeczeństwa, a jego literatura do dziś uczy empatii i odpowiedzialności.

 

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

Pozytywizm to epoka literacka datowana od upadku powstania styczniowego w 1864 roku do około lat 90. XIX wieku. Cechowała ją zmiana postawy Polaków po klęsce zrywu narodowego: zamiast romantycznego mesjanizmu i walki zbrojnej promowano pracę organiczną, edukację i postęp jako drogę do wzmocnienia społeczeństwa! Dominantą ideową epoki była wiara w naukę, rozum i praktyczne działania na rzecz poprawy bytu ogółu. Literaturę pozytywizmu cechuje realizm w przedstawianiu rzeczywistości oraz podejmowanie aktualnych problemów społecznych.

Fundamentalne pojęcia i hasła

Pojęcie Definicja
Praca u podstaw Idea szerzenia oświaty oraz poprawy warunków życia najbiedniejszych warstw społecznych, aby przeciwdziałać wynarodowieniu i ubóstwu. Inteligencja miała obowiązek edukować lud i działać na rzecz podniesienia poziomu cywilizacyjnego na wsi i w miastach.
Praca organiczna Koncepcja społeczeństwa jako jednego organizmu, w którym wszystkie klasy współpracują dla wspólnego dobra. Oznaczała rozwijanie gospodarki, przemysłu i kultury, aby wzmacniać naród w warunkach braku niepodległego państwa.
Emancypacja kobiet Dążenie do równouprawnienia i zwiększenia dostępu kobiet do edukacji, pracy oraz udziału w życiu publicznym. Literatura pozytywizmu często ukazywała trudną sytuację kobiety (pozbawionej środków do życia czy samodzielności) i promowała potrzebę zmian.
Asymilacja Żydów Program włączania społeczności żydowskiej w główny nurt życia narodowego, sprzeciw wobec antysemityzmu. Pozytywiści uważali, że Żydzi powinni uczestniczyć w budowaniu wspólnej tożsamości obywatelskiej w Polsce.
Scjentyzm Światopogląd oparty na wierze w naukę i empirię. Zakładano, że postęp naukowy i techniczny przyczyni się do poprawy bytu społecznego. Często łączono to z ewolucjonizmem (rozwój społeczeństwa stopniowo) i utylitaryzmem (literatura i działania jednostki powinny służyć praktycznemu pożytkowi).

Najważniejsze lektury obowiązkowe

Tytuł / Autor Opis / Znaczenie
„Lalka”
(Bolesław Prus)
Szeroka panorama społeczeństwa warszawskiego końca XIX w. Główny wątek to nieszczęśliwa miłość kupca Wokulskiego do arystokratki Izabeli Łęckiej. Prus ukazuje kontrast między warstwami (upadek szlachty vs. energiczne mieszczaństwo), podkreśla też idee pracy organicznej (Wokulski wspiera ubogich). „Lalka” porusza zagadnienia mezaliansu, hipokryzji elit, tragizmu jednostki wyprzedzającej swoją epokę.
„Nad Niemnem”
(Eliza Orzeszkowa)
Powieść tendencyjna osadzona nad rzeką Niemen, 20 lat po powstaniu styczniowym. Orzeszkowa idealizuje zgodną współpracę między zubożałą szlachtą a chłopstwem, propaguje solidaryzm społeczny i kult pracy. Wątek powstańczej mogiły symbolizuje pamięć o patriotycznych ofiarach. Romans Justyny i Jana obrazuje przełamywanie granic społecznych.
„Potop”
(Henryk Sienkiewicz)
Druga część „Trylogii” (1886). Choć akcja dzieje się w XVII w., powieść powstała „ku pokrzepieniu serc” w czasach zaborów. Śledzi losy awanturnika Kmicica, który przechodzi przemianę w bohatera walczącego o ojczyznę. Sienkiewicz odwołuje się do ideałów rycerskich, patriotyzmu i wiary w odrodzenie narodu – co współgrało z pozytywistycznym programem podtrzymywania ducha Polaków.

Konteksty historyczne i kulturowe

Kontekst Opis / Znaczenie
Upadek powstania styczniowego
(1864)
Klęska ostatniego wielkiego zrywu niepodległościowego i związane z nią represje (rusyfikacja, zsyłki) wpłynęły na zwrot ku ideom pozytywistycznym. Zmęczenie walką i brak rezultatów skłoniły społeczeństwo do poszukiwania innych dróg zachowania tożsamości – poprzez edukację, gospodarkę, organiczną współpracę.
Zmiany społeczno-gospodarcze
w zaborach
Druga połowa XIX w. to dynamiczna industrializacja, rozwój miast, powstawanie klasy robotniczej, wzmacnianie mieszczaństwa i inteligencji. Literatura zaczęła odzwierciedlać te nowe podziały klasowe, prezentując problemy ekonomiczne, konflikty społeczne i postulat dźwignięcia narodu drogą rozwoju gospodarczego.
Filozofia i prądy europejskie Pozytywizm czerpał z myśli Auguste’a Comte’a (racjonalizm, empiryzm), Herberta Spencera (ewolucjonizm), Darwina (walka o byt). W literaturze polskiej naśladowano realizm i naturalizm zachodni (Flaubert, Zola). Tworzono utwory tendencyjne, promujące społeczne hasła (praca organiczna, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet).
Dziedzictwo powstańcze Mimo nowego kursu (racjonalizm, praca u podstaw) nie zapomniano o romantycznej tradycji walki. Wiele dzieł (opowiadania Orzeszkowej, np. „Gloria victis”) oddaje hołd poległym powstańcom i pielęgnuje pamięć historyczną. Pozytywiści starali się łączyć rewitalizację narodu od strony społeczno-ekonomicznej z szacunkiem do patriotycznego dziedzictwa.