Przejdź do treści

Renesans (odrodzenie, w Europie XV–XVI w., w Polsce szczyt przypada na XVI w.) to epoka powrotu do źródeł starożytności i odrodzenia się wiary w możliwości człowieka. Po wiekach teocentryzmu nastał antropocentryzm – zainteresowanie skupia się na człowieku, jego godności i potencjale. Renesansowy humanizm głosił hasło „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce” (Terencjusz) – propagując wszechstronny rozwój osobowości. Był to okres odnowy kultury w duchu grecko-rzymskim: twórcy świadomie nawiązywali do antyku, przejęli klasyczne ideały piękna, harmonię i proporcje, ale też docenili życie doczesne i zmysłowe przyjemności (w odróżnieniu od średniowiecznego umartwiania się). W centrum renesansowej filozofii stoi człowiek wolny i twórczy, mogący kształtować swój los (Pico della Mirandola głosił, że człowiek jest kowalem własnego losu – może wznieść się na poziom aniołów lub upaść do zwierzęcości). Znaczący jest rozwój nauki: wynalazek druku (ok. 1450), odkrycia geograficzne (Kolumb 1492, Magellan), rewolucja kopernikańska (1543 – dzieło Kopernika o heliocentryzmie) – wszystko to budziło optymizm poznawczy i wiarę w postęp. Jednocześnie renesans charakteryzował się reformacją – ruchem odnowy religijnej zapoczątkowanym przez Marcina Lutra (1517), co doprowadziło do powstania protestantyzmu i wojen religijnych, ale również do ożywionej dyskusji o moralności Kościoła. W Polsce jednak XVI wiek był czasem tolerancji religijnej (słynna Konfederacja warszawska 1573 zapewniająca pokój między wyznaniami) – pozwoliło to na rozwój myśli różnorodnej (działali zarówno katoliccy humaniści, jak i ariańscy myśliciele).

Wartości i idee epoki

Renesans cenił harmonię i umiar – odrodził stoickie ideały równowagi ducha. W filozofii dominowało hasło „złotego środka” oraz wiara w ład (kosmos jako racjonalny, uporządkowany przez Boga). Jednocześnie propagowano ciekawość świata i człowieka – stąd rozwój literatury podróżniczej, zainteresowanie różnymi kulturami (Montajne pisał eseje o świecie, co zapowiada oświeceniowe idee). Wielką wartością stała się edukacja – ideał człowieka renesansu to człowiek wykształcony wszechstronnie (uczony, artysta i dworzanin w jednym). W literaturze pojawił się ideał obywatela-patrioty (pisarze, np. Jan Kochanowski, angażowali się w sprawy państwa – Odprawa posłów greckich jest głosem obywatelskim o Rzeczypospolitej). Rozwija się też krytycyzm wobec nadużyć – np. satyry Reja i Frycza Modrzewskiego krytykują wady szlachty i duchowieństwa, wskazując ideały sprawiedliwości i zgody. Humanizm podkreślał godność i piękno człowieka – stąd w poezji i sztuce częste opisy uroków natury i życia ziemskiego (pochwała buccolicum – życia wiejskiego u Kochanowskiego, radości biesiady). W myśli politycznej pojawił się postulat dobro wspólnego (Rzeczpospolita miała być państwem prawa i zgody narodowej – to postulował Andrzej Frycz Modrzewski w dziele „O poprawie Rzeczypospolitej”). Religijność renesansowa, choć silna, nabrała bardziej refleksyjnego i osobistego charakteru – przykładem Psalmy Kochanowskiego, który przekłada biblijne pieśni na język ojczysty, łącząc wiarę z artyzmem słowa. Pod koniec XVI w. następują jednak pierwsze oznaki kryzysu harmonijnej wizji – twórczość np. Mikołaja Sępa Szarzyńskiego zdradza niepokoje metafizyczne (walka z szatanem i własnymi słabościami, co zapowiada barokową tematykę). Ogólnie jednak renesans to epoka wiary w możliwość pogodzenia sprzeczności – bycia dobrym chrześcijaninem i cieszenia się życiem, korzystania z nauki i pozostawania pobożnym.

Tabela z filozofią epoki (bez uwzględnienia powracających nurtów z antyku – epikureizmu, platonizmu, stoicyzmu

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce (2-3 zdania)
Humanizm Erazm z Rotterdamu / Mikołaj Rej / Jan Kochanowski „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaja Reja (fragmenty) Nurt stawiający w centrum zainteresowania człowieka, jego godność i możliwości. Kładzie nacisk na wszechstronną edukację, moralność i rozwijanie potencjału jednostki. W oświeceniu doceniano rozum i edukację, kontynuując humanistyczne przekonanie o sile ludzkiego umysłu. Pozytywizm również nawiązywał do idei poprawy człowieka i społeczeństwa przez wiedzę i pracę.
Antropocentryzm Giovanni Pico della Mirandola (wł. myśliciel) / Jan Kochanowski (w poezji) „Pieśni” Jana Kochanowskiego (np. „Czego chcesz od nas, Panie…”) Pogląd stawiający człowieka w centrum wszechświata i uwydatniający jego wolną wolę oraz godność. Zakłada, że człowiek jest twórcą własnego losu i może wpływać na rzeczywistość. W romantyzmie wywyższono rolę wybitnej jednostki (bohatera, poety), co odwołuje się do idei silnego, wyjątkowego człowieka. W Młodej Polsce kontynuowano fascynację kondycją ludzką, skupiając się na psychice i twórczej sile artysty.
Makiawelizm Niccolò Machiavelli „Książę” (fragmenty w podręcznikach) Teoria polityczna i etyczna głosząca, że władca powinien kierować się przede wszystkim skutecznością i dobrem państwa. Cel uświęca środki, a moralność jest podporządkowana politycznej racji stanu. W baroku i oświeceniu analizowano makiawelizm pod kątem moralności i racji stanu. We współczesnej publicystyce termin ten często pojawia się jako synonim cynicznej, bezwzględnej polityki.

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa):

Inne utwory epoki (reprezentatywne przykłady):

Najważniejsi twórcy i cechy stylu renesansowego

Renesans w Polsce to przede wszystkim Jan Kochanowski – wszechstronny poeta (fraszki, pieśni, treny, psalmy, dramat), mistrz języka polskiego, który udowodnił, że nasz język nadaje się do wyrażenia najsubtelniejszych treści. Jego styl cechuje harmonia, jasność i muzykalność wiersza sylabicznego, bogactwo form (od żartobliwej fraszki po poważny tren) oraz erudycja (mnóstwo odwołań do mitologii, Biblii, filozofii). Obok niego Mikołaj Rej – prozaik i poeta, który wniósł styl bardziej potoczny, sowizdrzalski, pełen humoru i chłopskiej mądrości; jego polszczyzna jest żywa, przysłowiowa (wiele powiedzonek z Reja przetrwało jako przysłowia). Andrzej Frycz Modrzewski i Stanisław Orzechowski (polemista polityczno-religijny) to przykład, że literatura służy też debacie publicznej. Jakub Wujek zasłynął przekładem Biblii na polski (1599) – to ważny pomnik języka tej epoki. Szymon Szymonowic wprowadził sielankę (tom „Sielanki” 1614; np. sielanka „Żeńcy” pokazują dwie wiejskie kobiety przy żniwach, realizm społeczny). We Włoszech i Francji kluczowymi postaciami byli Dante, Petrarka, Boccaccio (twórca Dekameronu – zbioru nowel), François Rabelais (satyryczna powieść „Gargantua i Pantagruel” – śmiała i rubaszna krytyka średniowiecznych porządków). W Anglii – oprócz Szekspira – Thomas More (Morus) ze swoją „Utopią” – wizją idealnego państwa. Charakterystyczny styl renesansu to odwoływanie się do antyku: np. formy literackie jak oda, tren, epigram, dialog platoński, tragedia antyczna – zostały wskrzeszone i przystosowane do nowych treści. Język staje się bogatszy, ale wciąż klarowny – unika się nadmiernej ozdobności (to dopiero barok przesadzi). Ważną cechą jest rygor kompozycji: epoka lubi ład – np. w architekturze dominują symetria i kolumny antyczne; w literaturze – budowa utworów jest przemyślana (cykle sonetów, ciągi trenów). Wiersz polski ukształtował się jako sylabiczny (stała liczba sylab w wersie, średniówka – to zasługa Kochanowskiego). Pisarze renesansu, będąc erudytami, często pisali też w łacinie (Kochanowski tworzył też po łacinie pieśni i elegie; Frycz Modrzewski pisał traktaty po łacinie) – ale rola języków narodowych rosła. Ogólnie renesansowy styl można określić jako klasyczny umiar połączony z żywością obserwacji: twórcy starają się odwzorować rzeczywistość (mimesis) i jednocześnie nadać jej piękną formę. Późniejsze epoki wielokrotnie wracały do renesansu jako wzoru harmonii (np. klasycyzm oświeceniowy widział w nim inspirację), a jego pojęcia (humanizm, antropocentryzm) stały się fundamentem kultury europejskiej.

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

 

Fundamentalne pojęcia

Pojęcie Definicja
humanizm Prąd umysłowy stawiający człowieka, jego godność i rozum w centrum zainteresowania. Fascynacja antykiem (hasło ad fontes – „do źródeł”) i przekonanie o wielkiej wartości ludzkiej natury.
antropocentryzm Światopogląd uznający człowieka za miarę wszechrzeczy. Człowiek, stworzony na obraz Boga, może rozwijać talenty i poznawać świat wszystkimi zmysłami i rozumem.
reformacja Ruch religijny zapoczątkowany przez Marcina Lutra (1517 r.) w celu odnowy Kościoła. Powstały nowe wyznania (luteranizm, kalwinizm, anglikanizm). W literaturze zwiększył się rozwój języków narodowych (przekłady Biblii) i polemik religijnych.
klasycyzm renesansowy Nawiązanie do estetyki starożytnej (harmonia, symetria, prostota). W literaturze czerpanie z Horacego i idea życia zgodnego z naturą i rozumem. W architekturze powrót do kolumn i kopuł.
ironia i fraszka Pogodny, żartobliwy ton w literaturze (epigramaty, fraszki). Dystans do spraw przyziemnych, afirmacja życia (fraski Kochanowskiego, błyskotliwe dialogi Erazma z Rotterdamu).
„złoty środek” Horacjańska zasada umiarkowania (łac. aurea mediocritas), polegająca na unikaniu skrajności. Korzystanie z uciech świata w sposób rozsądny przy zachowaniu cnoty.
patriotyzm obywatelski Nowoczesne spojrzenie na państwo i społeczeństwo. Apel o zgodę narodową, edukację i moralność jako podstawy silnego kraju (np. w pismach Andrzeja Frycza Modrzewskiego).

Najważniejsze lektury

Tytuł Opis
„Odprawa posłów greckich”
(Jan Kochanowski)
Pierwsza polska tragedia renesansowa (1578), wzorowana na dramacie antycznym. Nawiązuje do mitu wojny trojańskiej, ukazując konflikt moralny między głosem rozsądku a pychą władcy. Stanowi alegorię upadku moralnego ówczesnej Polski – ostrzega przed prywatą i brakiem cnoty obywatelskiej.
„Treny”
(Jan Kochanowski)
Cykl 19 trenów (1580) poświęconych zmarłej córeczce Urszulce. Poeta konfrontuje się z osobistą tragedią, przechodząc kolejne fazy żałoby. Utwór ukazuje kryzys światopoglądowy i poszukiwanie sensu cierpienia, kończące się wiarą w Boże miłosierdzie.
„Makbet”
(William Szekspir)
Tragiczna historia szkockiego rycerza, który za podszeptem żony i przepowiednią czarownic morduje króla dla zdobycia władzy. Motywy: żądza władzy, wyrzuty sumienia, chaos po królobójstwie. Dzieło ilustruje rozdwojenie ludzkiej natury między ambicją a moralnością.

Konteksty historyczno-kulturowe

Kontekst Opis
„Odrodzenie” antyku Świadome nawiązywanie do dziedzictwa Greków i Rzymian. W architekturze – symetria, kopuły, kolumny. W sztuce – tematy mitologiczne i akty ludzkiego ciała. W literaturze – gatunki antyczne (epos, tragedia, sielanka) i języki narodowe z elementami łaciny.
Mecenat i rozwój sztuki Mecenasi (np. ród Medyceuszy we Florencji, dwór Jagiellonów w Polsce) wspierali artystów: Michała Anioła, Leonarda da Vinci, Rafaela. W Polsce – „Złoty Wiek” za panowania Zygmuntów, rozwój uniwersytetów, drukarni i literatury (Kochanowski, Rej).
Wynalezienie druku Jan Gutenberg (ok. 1450) zrewolucjonizował rozpowszechnianie wiedzy i literatury. Drukarnie powstały w całej Europie, ułatwiając upowszechnianie idei humanistycznych, przekładów Biblii i odkryć naukowych.
Wielkie odkrycia geograficzne Wyprawy Kolumba, Vasco da Gamy i Magellana poszerzyły horyzont Europejczyków. Odkrycie Ameryki (1492) i opłynięcie Ziemi (1519–1522) obaliły średniowieczne wyobrażenia o świecie i sprzyjały rozwojowi nauk przyrodniczych.
Reformacja i kontrreformacja Rozłam w Kościele po wystąpieniu Lutra (1517), powstanie protestantyzmu i wojen religijnych. Sobór Trydencki (1545–1563) zapoczątkował kontrreformację, wpływając na kształt kultury. Pojawiły się akcenty mistyczne i wzmocniono pobożność.
Literatura polska w języku ojczystym Rozkwit piśmiennictwa po polsku (Mikołaj Rej, Jan Kochanowski). Rej głosił „Polacy nie gęsi, iż swój język mają”. Kochanowski doskonalił polszczyznę w arcydziełach poezji. Rozwój dramatu, m.in. Odprawa posłów greckich.