Przejdź do treści

Średniowiecze (V–XV w. w Europie; w Polsce od ok. X w. do schyłku XV w.) to epoka teocentryzmu, czyli światopoglądu podporządkowanego Bogu i religii. Dominowała wizja, że całe życie człowieka powinno zmierzać do zbawienia duszy, a sprawy duchowe są ważniejsze od doczesnych. Memento mori – „pamiętaj o śmierci” – przypominało o nietrwałości życia i konieczności przygotowania się na sąd boży. Filozofia i nauka opierały się na autorytecie Kościoła (rozwój scholastyki – metody nauczania łączącej filozofię Arystotelesa z teologią, czego uosobieniem był św. Tomasz z Akwinu. Charakterystyczna była anonimowość twórców – dzieła powstawały „ku większej chwale Bożej”, a nie dla sławy autora. Większość literatury pisano po łacinie (języku Kościoła i uczonych), stąd stosunkowo uboga liczba tekstów w językach narodowych. Dopiero pod koniec epoki pojawiają się wybitne dzieła w języku polskim czy włoskim (np. Boska komedia Dantego po włosku). Średniowiecze to także epoka stanowa – społeczeństwo dzieliło się na duchowieństwo, rycerstwo i chłopstwo – co znajduje odbicie w literaturze (wzorce osobowe świętego ascety, rycerza i dobrego władcy).

Wartości i idee epoki

Naczelną wartością była wiara – literatura religijna uczyła pobożności, pokory i umartwiania się dla zbawienia. Idealizowano ascezę – skrajne wyrzeczenie się dóbr i przyjemności ziemskich w imię Boga (żywoty świętych, np. legendy o św. Aleksym). Popularny był motyw danse macabre – „tańca śmierci”, ukazujący śmierć jako wielkiego egalitarzystę porywającego wszystkie stany społeczne (przypomnienie, że wobec śmierci wszyscy są równi). Kolejnym motywem była miernota doczesności: hasło „vanitas vanitatum et omnia vanitas” („marność nad marnościami…”) z Biblii podkreślało, że ziemskie osiągnięcia i bogactwa są niczym w porównaniu z wiecznością. Ideałem była pobożność i posłuszeństwo – literackie wzorce świętych, którzy rezygnują z własnej woli dla Bożego planu, oraz rycerskość – etos rycerza chrześcijańskiego, walczącego w obronie wiary i ojczyzny, wiernego wasalnego przysiędze, odważnego i honorowego. Średniowiecze ceniło także wzorce władców idealnych (kroniki opiewają czynnych monarchów sprawiedliwych i bogobojnych). Myśl filozoficzna obracała się wokół zagadnień uniwersaliów (powszechników) i pogodzenia rozumu z wiarą. Ważne było też zjawisko misterium życia – w literaturze często pojawiają się alegorie (np. alegoria śmierci jako kostuchy z kosą, alegoria cnoty i grzechu) oraz symbolika religijna (baranek – Chrystus, światło – Bóg, droga – życie ludzkie).

Filozofia średniowieczna, czyli co składa się na „scholastykę”

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce
Augustynizm Św. Augustyn „Wyznania” (fragmenty; analizowane w kontekście rozwoju myśli chrześcijańskiej) Zakłada dualizm człowieka rozdartego między miłością do Boga (civitas Dei) a miłością do świata (civitas terrena). Kładzie nacisk na wewnętrzną walkę z grzechem i nawrócenie. W baroku widać echa augustynizmu w motywie nieustannej walki między ciałem a duszą (np. w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego). Motyw wewnętrznego rozdarcia człowieka kontynuują też romantycy, podkreślając rozterki duchowe bohaterów.
Tomizm Św. Tomasz z Akwinu Fragmenty „Summy teologicznej” (przywoływane w podręcznikach jako przykład scholastyki) Oparty na harmonii wiary i rozumu; zakłada hierarchiczny ład bytów (tzw. drabina bytów) i racjonalne wyjaśnianie dogmatów religijnych. W renesansie kontynuowano poszukiwanie harmonii między wiedzą a wiarą, choć z większym naciskiem na humanizm. W epokach późniejszych (np. w neotomizmie w XIX/XX w.) ponownie wrócono do idei łączenia filozofii z doktryną chrześcijańską.
Franciszkanizm Św. Franciszek z Asyżu „Kwiatki św. Franciszka” (fragmenty w podręcznikach) Idea radosnego ubóstwa, miłości do wszystkich stworzeń i pokory. Podkreślał braterstwo i pochwałę prostego życia w harmonii z naturą. W Młodej Polsce (np. w twórczości Jana Kasprowicza, „Księga ubogich”) powraca fascynacja franciszkanizmem i postawą pełną miłosierdzia oraz bliskości z przyrodą. Współcześnie filozofia ekologiczna i ruchy pro-zwierzęce częściowo nawiązują do tego nurtu radosnego umiłowania życia.

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa):

Najważniejsi twórcy i cechy stylu: Literatura średniowieczna dzieli się na religijną (dominującą) i świecką. W religijnej mamy anonimowych autorów hymnów, żywotów świętych, misteriów (np. Mikołaj z Wilkowiecka i jego misterium „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” – przykład dramatu religijnego wystawianego w kościołach). Styl religijny jest podniosły, moralizatorski, pełen symboliki i alegorii – służył dydaktyce (uczeniu prawd wiary). W tekstach takich jak kazania (np. Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie) język miewa cechy retoryczne i odwołuje się do autorytetu Biblii (częste cytaty). Średniowieczna poezja często korzysta ze środków mnemonicznych: rytmizacja i rymy ułatwiają zapamiętanie (jak w Bogurodzicy). W literaturze świeckiej pojawiają się utwory rycerskie – opowieści o dzielnych wojach i miłości dworskiej (francuskie chanson de geste, romanse rycerskie jak „Dzieje Tristana i Izoldy” – celtycka legenda o tragicznej miłości, która stała się europejskim archetypem nieszczęśliwych kochanków). Styl romansów rycerskich bywa kwiecisty, pełen opisów przyrody i uczuć, a jednocześnie idealizujący bohaterów. Powstają też kroniki – w Polsce oprócz Galla również Wincenty Kadłubek (XIII w., jego kronika łączy dzieje z fantastycznymi opowieściami), później Jan Długosz (XV w., bardziej krytyczny). Styl kronik charakteryzuje się patosem, elementami mitologicznymi (np. wywodzenie Piastów od legendarnego plemienia) i dydaktyzmem (historia jako nauczycielka życia, historia magistra vitae). Ważnym nurtem były moralitety – dramaty alegoryczne, gdzie postacie uosabiają cechy (Dobro, Zło, Roztropność itp.) i toczą spór o duszę człowieka. Ich język to prosta proza dialogowana nasycona alegorią (takie utwory były wystawiane ku pouczeniu widowni). Ogólnie, styl epoki dbał o „decorum” – np. w tekstach religijnych unikano kolokwializmów, natomiast w groteskowych utworach plebejskich (np. satyry społeczne typu „Satyra na leniwych chłopów” czy sprośne opowieści „Facetiae”) pojawiał się język rubaszny i dosadny – co pokazuje, że średniowiecze miało także nurt żartobliwy i świecki, choć rzadziej w kanonie. W sztuce słowa tej epoki istotną rolę pełni funkcja moralizatorska – prawie każdy tekst ma czegoś nauczyć (np. Rozmowa Mistrza Polikarpa… uczy, że śmierć jest nieuchronna dla grzeszników). Późniejsze epoki często krytycznie patrzyły na „mroki średniowiecza” (Oświecenie) lub idealizowały pewne aspekty (Romantyzm zachwycał się gotycyzmem, tajemniczością), ale dorobek średniowiecza – przede wszystkim uniwersalne symbole (danse macabre, Deus artifex – Bóg jako architekt świata, teatr mundi – świat jako teatr) – trwale wszedł do kultury europejskiej.

 

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej (serio, proszę nie rób tego)

Pojęcia i motywy Definicja
teocentryzm Pogląd stawiający Boga w centrum wszechświata. Średniowieczny człowiek wszystkie wydarzenia tłumaczył wolą Bożą; celem życia była służba Bogu i duszy.
uniwersalizm średniowieczny Jednolitość kulturowa ówczesnej Europy pod egidą Kościoła. Łacina była wspólnym językiem nauki i literatury, a władcy świeccy uznawali autorytet papieża.
asceza Dobrowolne wyrzeczenie się przyjemności i dóbr materialnych w celu zbawienia duszy. Asceta (np. św. Aleksy) żył w ubóstwie i umartwiał ciało, wierząc, że naśladując Chrystusa osiągnie świętość.
memento mori „Pamiętaj o śmierci” – motto przypominające o kruchości życia i konieczności czuwania nad zbawieniem. W sztuce ujawniało się motywami danse macabre (tańca śmierci, ukazującego, że śmierć dosięga wszystkie stany) oraz obrazami vanitas (marnością rzeczy doczesnych).
dualizm Przekonanie o dwoistej naturze rzeczywistości: sfera ducha (dobro, Bóg, cnota) przeciwstawiona sferze cielesnej (grzesznej, marnej). Literatura podkreśla rozdarcie między potrzebami ciała a aspiracjami duszy.
hagiografia Żywoty świętych ukazujące idealnych ascetów i męczenników jako wzorce do naśladowania. Gatunek popularny w literaturze religijnej.
chansons de geste „Pieśni o czynach” – francuskie eposy rycerskie opiewające bohaterów feudalnych (np. Pieśń o Rolandzie) i propagujące etos rycerski: odwagę, lojalność wobec władcy i Boga.
średniowieczny uniwersalizm Idea zjednoczenia polityczno-religijnego Europy: jeden Bóg (chrześcijański), jedna religia (katolicyzm), jedno imperium (idea cesarstwa) i jeden język uczonych (łacina).

 

Najważniejsze lektury:

Konteksty historyczno-kulturowe: