Julian Tuwim (1894–1953) – poeta skamandryta i satyryk

Julian Tuwim należał do pokolenia dwudziestolecia międzywojennego i był czołowym członkiem grupy poetyckiej Skamander. Skamandryci pragnęli pisać językiem prostym, bliskim życia, świętowali codzienność, radość istnienia, nieraz z humorem i ironią. W młodości Tuwim zasłynął wierszami pełnymi energii, miejskiego gwaru, zachwytu nad nowoczesnością („Wiosna”, „Do krytyków”). Jednak jego twórczość ma też drugie oblicze – zaangażowane społecznie i politycznie. Jako Żyd polskiego pochodzenia, patriota i humanista, Tuwim ostro reagował na przejawy nacjonalizmu, nierówności społecznej czy widmo wojny. W okresie międzywojennym pisał przejmujące wiersze antywojenne i piętnujące hipokryzję elit. Podczas II wojny światowej przebywał na emigracji (m.in. w Brazylii i USA) i tam tworzył utwory pełne tęsknoty za krajem oraz wzywające do walki ze złem faszyzmu. Po wojnie (już w Polsce Ludowej) pisał mniej – koncentrował się także na twórczości dla dzieci. W kanonie szkolnym Tuwim jawi się przede wszystkim jako poeta społecznie wrażliwy i jako autor utworów demaskujących mechanizmy wojny i władzy.

Julian Tuwim, poprzez te utwory, jawi się maturzystom jako poeta buntowniczy i wrażliwy społecznie. Jego język – ostry, dosadny, a czasem pełen lirycznej czułości – trafia do odbiorcy prostotą przekazu. Podstawa programowa wymaga, by uczeń znał wybrane wiersze Tuwima – zazwyczaj obejmuje to właśnie „Do prostego człowieka”, „Mieszkańców” i ewentualnie fragmenty „Kwiatów polskich”. Niekiedy omawia się też lżejsze utwory jak „Rzecz czarnoleska” (hołd dla Kochanowskiego i poezji dającej ukojenie) czy satyry „Wszyscy dla wszystkich” (utopia społeczeństwa opartego na współpracy). Główne motywy w poezji Tuwima to: miasto i nowoczesność (wczesna twórczość), patriotyzm i krytyka fałszywego patriotyzmu, sprzeciw wobec wojny, empatia dla skrzywdzonych, pochwała zwykłego życia i przyrody (zwłaszcza w późnym okresie).

Czesław Miłosz (1911–2004) – poeta moralista, świadek historii

Czesław Miłosz to jeden z najwybitniejszych poetów polskich XX wieku, laureat Nagrody Nobla (1980). Jego życie i twórczość naznaczyły dramaty historii: młodość spędził w Wilnie, podczas II wojny światowej był świadkiem Zagłady Żydów w Warszawie, po wojnie wyemigrował na Zachód (w 1951 poprosił o azyl polityczny we Francji, protestując przeciw rządom komunistycznym w PRL). Tematyka jego poezji jest bardzo szeroka, ale można wyróżnić kilka głównych nurtów:

Wybrane wiersze Czesława Miłosza omawiane w szkole:

Oczywiście, Miłosz ma znacznie więcej wspaniałych wierszy, ale program szkolny koncentruje się na tych wymienionych, szczególnie z tomu „Ocalenie”. Wymaga się też znajomości choćby fragmentów „Traktatu moralnego”, który jest nietypowym wierszem – długim, pisanym w formie jakby rozprawy poetyckiej, białym wierszem, z jasno wyłożonymi tezami. W „Traktacie moralnym” Miłosz zachęca powojenne społeczeństwo do umiaru, rozsądku, odbudowy świata bez skrajności. Krytykuje zarówno fanatyzm jak i nihilizm, i proponuje pewną drogę środka opartą na klasycznych wartościach dobra i prawdy. Ten poemat trudno się czyta, ale jest cennym świadectwem czasu tuż po wojnie – mówi, co poeta myślał o moralności w nowej epoce.

Zbigniew Herbert (1924–1998) – poeta moralista i klasycysta

Zbigniew Herbert był poetą późniejszego pokolenia niż Miłosz, choć ich życie częściowo się pokrywało. Doświadczenia wojny (Herbert działał w AK we Lwowie jako nastolatek) i powojennego zniewolenia Polski ukształtowały jego etos moralnego oporu. W czasach PRL Herbert stał się symbolem literatury niezależnej, która nie poddała się socrealizmowi ani cenzurze. Jego poezja sięga często do kultury antycznej, biblijnej, do tradycji filozoficznej, by mówić o współczesności w sposób uniwersalny. Najbardziej znanym jego cyklem jest zbiór wierszy z tomu „Pan Cogito” (1974) – gdzie wprowadza postać Pana Cogito, alter ego poety, który rozmyśla nad kondycją człowieka, nad historią, etyką.

Herbert odwołuje się do pojęcia „rycerza wolności”, pielęgnuje ideały honoru, wierności wartościom, nawet jeśli grozi to klęską (stąd fascynacja np. postacią Powstańców Warszawskich czy mitycznymi przegranymi bohaterami). Jego wiersze często przybierają formę przesłań, pouczeń, moralitetów – ale napisanych pięknym, esencjonalnym językiem, pełnym ironii i specyficznego humoru.

Podsumowując, Herbert w edukacji polonistycznej jawi się jako głos sumienia. Jego poezja jest klarowna w etycznym przekazie, czerpie z tradycji (mitologia, Biblia, historia Polski), by dawać naukę na dziś. Podstawa programowa wymaga znajomości wybranych wierszy z tomów „Pan Cogito” i „Raport z oblężonego Miasta” – co obejmuje właśnie „Przesłanie Pana Cogito”, „Raport z oblężonego Miasta”, a ponadto często „Apollo i Marsjasz”, „Potęga smaku”, „Guziki” (wiersz o Katyniu i oficerach – tytułowe guziki to wszystko, co po nich zostało) czy „Dom ciotki” (wspomnienie Lwowa). Jego „Przesłanie…” bywa traktowane niemal jak katechizm polskiego inteligenta.

Wisława Szymborska (1923–2012) – poetka codzienności i paradoksu

Wisława Szymborska, laureatka Nobla (1996), jest poetką wyjątkową. Jej wiersze wyróżniają się lapidarnością, ironią, filozoficzną głębią podaną w przystępnej formie. Szymborska pisała o sprawach wielkich (śmierć, miłość, sens życia, historia) przez pryzmat rzeczy małych, zwyczajnych – stąd często mówi się, że to poetka codzienności, która wydobywa z niej uniwersalne prawdy. Unikała patosu, wzniosłych deklaracji; zamiast tego pytała, dziwiła się, bawiła konwencjami. Jej styl to często pytania retoryczne, wyliczenia, paradoksy, pointy zaskakujące czytelnika.

Tematyka Szymborskiej jest szeroka, oto kilka głównych motywów:

Szymborska posługuje się często formą wiersza narracyjnego lub wyliczenia, co widać w powyższych utworach. Jej ton bywa ciepły, żartobliwy, czasem żrąco ironiczny, ale nigdy patetyczny. Dlatego jest przystępna dla młodzieży, a zarazem niesie głębię.

W szkole zwykle przerabia się „Nic dwa razy”, „Kot w pustym mieszkaniu”, „Fotografia z 11 września”, „Sto pociech”, „Na wieży Babel”, „Nienawiść”, „Rozmowa z kamieniem”, „Możliwości”. Oczywiście nie wszystkie naraz – nauczyciel wybiera. Wymaganie mówi: „wybrane wiersze Szymborskiej” – więc kilka kluczowych.

Zakończenie: Te cztery poetów – Tuwim, Miłosz, Herbert, Szymborska – tworzą pewien kanon, który ukazuje różne spojrzenia na świat, historię i człowieka. Tuwim – od entuzjazmu życia do zaangażowanej krytyki wojny; Miłosz – moralista i kronikarz stulecia zagłady, łączący perspektywę duchową z odpowiedzialnością za słowo; Herbert – orędownik niezłomnej postawy etycznej, czerpiący ze źródeł kultury, by komentować współczesność; Szymborska – mistrzyni zadawania pytań i dostrzegania niezwykłości w zwykłym, skromna filozof codzienności, podszyta humorem.

Podstawa programowa oczekuje, że uczeń pozna wybrane utwory tych poetów – dlatego ważne jest przypomnieć sobie konkretne tytuły i ich sens. Każdy z tych wierszy to potencjalny temat maturalny – np. interpretacja utworu, porównanie z innym wierszem o podobnym motywie, omówienie problemu (wojna, pamięć, przemijanie, moralny wybór, itp.) na podstawie poezji.

Warto zauważyć, że chociaż tworzyli oni w różnych epokach i stylach, ich twórczość bywa ze sobą dialogicznie zestawiana. Np. Miłosz „Campo di Fiori” i Szymborska „Fotografia…” to różne spojrzenia na ludzką obojętność wobec cierpienia. Herbert „Przesłanie…” i Miłosz „Który skrzywdziłeś” oba mówią o świadectwie i wierności. Tuwim „Do prostego…” i Herbert „Potęga smaku” – dwa sposoby odmowy uczestnictwa w złu (Tuwim – wprost woła nie idźcie na wojnę, Herbert – nie idźcie na kompromisy ze złem bo to brzydkie). Szymborska „Nienawiść” i Miłosz „Biedny chrześcijanin…” – o naturze zła w historii.

Taka siatka skojarzeń pomaga pełniej zrozumieć te wiersze i zobaczyć w nich nie tylko szkolny materiał, ale i żywe przesłania, które do dziś nie tracą aktualności.

Tabela: Poeta – przykładowe utwory – główne tematy/motywy:

PoetaPrzykładowe utwory z podstawy programowejGłówne tematy i motywy
Julian Tuwim (20-lecie międzywojenne, wczesny PRL)„Do prostego człowieka”, „Mieszkańcy”, „Kwiaty polskie” (fragm.: „Modlitwa”); (także „Rzecz czarnoleska”, „Jeszcze” – w zależności od programu).Sprzeciw wobec wojny i cynizmu władzy („Do prostego…” – antywojenny apel); krytyka bierności społecznej („Mieszkańcy” – satyra na obojętność mieszczan); patriotyzm i humanizm („Modlitwa” z „Kwiatów polskich” – prośba o miłość i pokój, jedność ludzi); tęsknota za utraconym światem („Kwiaty polskie” – wspomnienie ojczyzny z perspektywy emigranta).
Czesław Miłosz (II wojna światowa, emigracja powojenna)„Campo di Fiori”, „Piosenka o końcu świata”, „Biedny chrześcijanin patrzy na getto”, „Który skrzywdziłeś…”; (również „Traktat moralny” – fragm., „Moja wierna mowo”).Wojna i moralność („Campo di Fiori” – obojętność tłumu wobec czyjejś tragedii; „Biedny chrześcijanin…” – wina świadka Zagłady); kruchość życia i epifanie w codzienności („Piosenka o końcu świata” – koniec świata w zwykłym dniu, każda chwila ostatnia dla kogoś); odpowiedzialność poety za pamięć i prawdę („Który skrzywdziłeś” – poeta jako sumienie i pamięć przeciw tyranii); poszukiwanie sensu i wiary (motywy religijne i filozoficzne obecne w większości utworów – pytanie o Boga, o moralny ład).
Zbigniew Herbert (okres powojenny, PRL, opozycja intelektualna)„Przesłanie Pana Cogito”, „Raport z oblężonego Miasta”, „Apollo i Marsjasz”, „Potęga smaku”; (również „Guziki”, „Dom ciotki”, „Rozważania o problemie Narodu”).Etyka niezłomności, nakazy moralne („Przesłanie…” – odwaga, wierność, świadectwo prawdzie za wszelką cenę); sprzeciw wobec tyranii, duch wolności („Raport…” – obraz narodu walczącego, wydźwięk solidarnościowy); cierpienie vs. przemoc („Apollo i Marsjasz” – moralne zwycięstwo ofiary nad oprawcą, rola sztuki); niezależność estetyczno-moralna („Potęga smaku” – ironiczne uzasadnienie postawy nonkonformistycznej smakiem i gustem); odwołania do kultury i historii jako nauczycieli (częste wplatanie mitów, symboli historycznych dla ukazania uniwersalnych prawd).
Wisława Szymborska (po 1956, współczesność)„Nic dwa razy”, „Kot w pustym mieszkaniu”, „Nienawiść”, „Fotografia z 11 września”, „Rozmowa z kamieniem”, „Możliwości”; (również „Sto pociech”, „Psalm”, „Pierwsza fotografia Hitlera”, „Wszelki wypadek”).Niepowtarzalność każdej chwili i osoby („Nic dwa razy” – każda miłość, każdy moment jest jednorazowy); codzienność wobec śmierci i przemijania („Kot w pustym mieszk.” – żałoba, brak; „Fotografia z 11 IX” – moment tuż przed śmiercią, zatrzymany w kadrze; „Rozmowa z kamieniem” – ograniczenia ludzkiego poznania i życia); uniwersalne refleksje w paradoksalnej formie („Nienawiść” – wiecznotrwała siła zła w świecie, przedstawiona ironicznie; „Możliwości” – lista osobistych preferencji, które sugerują filozofię umiarkowania i pokoju; „Pierwsza fotografia Hitlera” – paradoks historii: wielki zbrodniarz jako dziecko niewinne); humor i sceptycyzm („Wszelki wypadek” – autoironiczna deklaracja ostrożności w sądach i wyborach).