Przejdź do treści

Oświecenie (Europa: koniec XVII w. – XVIII w., w Polsce ok. 1740–1820) to epoka triumfu rozumu, nauki i świeckiego myślenia. Filozofią przewodnią był racjonalizm (Kartezjusz) i empiryzm (Locke) – wierzono, że świat można poznać rozumowo i poprawić poprzez wiedzę. Głoszono hasła postępu i edukacji, odrzucając zabobony oraz feudalne przesądy. To czas wynalazków (maszyna parowa, balon braci Montgolfier) i encyklopedystów (Diderot, d’Alembert wydali Wielką Encyklopedię wiedzy). Ideałem stał się człowiek oświecony – krytyczny, tolerancyjny, ciekawy świata. Wielkie znaczenie miała wolność jednostki i prawa człowieka (stąd Rewolucja Francuska 1789 z hasłem „Wolność, Równość, Braterstwo”). Oświecenie zmieniło na zawsze myślenie o świecie – idee rozumu, nauki, postępu i wolności stały się fundamentem nowoczesnej cywilizacji. W Polsce oświecenie przyszło później i splatało się z dramatycznymi wydarzeniami: to czasy panowania ostatniego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, reform (Komisja Edukacji Narodowej 1773 – pierwsze ministerstwo oświaty na świeci​e. Konstytucja 3 Maja 1791) oraz upadku państwa (rozbiory 1772, 1793, 1795). Polscy oświeceniowcy mieli więc misję naprawy kraju przez edukację i zmiany społeczne – stąd literatura nabrała cech zaangażowania politycznego i dydaktycznego. Klasycyzm stanowi główny prąd artystyczny – powrót do wzorów starożytnych (ład, prostota, jasność stylu).

Wartości i idee epoki

Rozum uznano za najwyższą instancję – racjonalizm i deizm (wiara w Boga-Stwórcę, ale odrzucenie cudów i objawień) stały się modne. Tolerancja religijna i wolność słowa były ideałami (Voltaire walczył z fanatyzmem hasłem „rozumni bądźcie”). Propagowano prawa naturalne człowieka – wolność osobistą, równość (przynajmniej w teorii; w praktyce kwestie np. chłopów pozostały nierozwiązane). W Polsce ważna była idea patriotyzmu opartego na rozumie – zamiast ślepego sarmatyzmu, oświeceniowcy chcieli świadomie budować dobro wspólne. Kładziono nacisk na edukację społeczeństwa (stąd czasopisma, szkoły, teatr publiczny). Krytycyzm stał się cnotą: literaci wyśmiewali wady (ignorancję, ciemnotę, przesądy) w satyrach i komediach, aby je naprawić. Panował optymizm co do możliwości ulepszenia ludzi i świata – stąd liczne utopie literackie (jak w „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach” Krasickiego bohater trafia na wyspę Nipu, wzorową utopię). Pojęcie „tabula rasa” (umysł jako czysta karta – teoria Locke’a) sugerowało, że wychowanie decyduje o człowieku, więc da się uformować cnotliwych obywateli. W sztuce dążono do jasności, symetrii, umiaru – według zasady „uczyć bawiąc” (ridendo castigat mores – śmiechem poprawiać obyczaje). Klasycyzm literacki przejawiał się w szacunku dla reguł (np. w dramacie trzy jedności i czystość gatunków), gatunkach dydaktycznych (bajki, satyry, eseje, listy). W końcowej fazie oświecenia narodził się jednak także sentymentalizm – prąd podkreślający uczucia, bliskość natury (Rousseau z hasłem „powrót do natury”). Sentymentaliści (w Polsce Karpiński) cenili czułość, prostotę wiejskiego życia i introspekcję – co zapowiadało już romantyzm. Ogółem jednak dominującą wartością był rozsądek i pożyteczność – literatura miała służyć społeczeństwu jak narzędzie reform​.

 

Nazwa myśli filozoficznej Przedstawiciel Utwór z podstawy programowej Definicja nurtu Nawiązanie w innej epoce (2-3 zdania)
Oświeceniowy racjonalizm Immanuel Kant (w Polsce: Ignacy Krasicki – w warstwie moralizatorskiej) „Bajki i przypowieści” Ignacego Krasickiego (fragmenty) Postawa podkreślająca rolę rozumu jako głównego narzędzia poznawania świata. Zakłada, że dzięki logicznemu myśleniu i analizie faktów człowiek może dążyć do prawdy i doskonalić swoje życie. W epoce pozytywizmu idea rozumowego podejścia do rzeczywistości stała się podstawą reform społecznych i wiary w postęp naukowy. Współczesna kultura masowa, odwołując się do nauki i technologii, również kontynuuje wiarę w siłę ludzkiego rozumu.
Oświeceniowy empiryzm John Locke / David Hume Fragmenty „Traktatu o rozumieniu ludzkim” (Locke) w podręcznikach Głosi, że wszelka wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego i obserwacji świata. Odrzuca spekulacje pozbawione podstaw empirycznych. W pozytywizmie odwoływano się do faktów i obserwacji jako do fundamentu wiedzy naukowej i socjologicznej.
Deizm Voltaire „Kandyd” (fragmenty) Przekonanie, że Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego dalsze funkcjonowanie. Odrzuca kult cudów i objawień, podkreślając prymat rozumu w interpretacji religii. W romantyzmie nadal toczono spory o relację człowieka z Bogiem, choć częściej podkreślano indywidualne doświadczenie metafizyczne niż deistyczną „bierność” Stwórcy. Współcześnie idea Boga jako odległego konstruktora bywa przywoływana w dyskusjach filozoficzno-naukowych, ale te nie witają w podstawie programowej.
Ateizm Paul d’Holbach / Denis Diderot „System przyrody” d’Holbacha (przywoływany w podręcznikach) Odrzuca istnienie Boga czy sił nadprzyrodzonych, zakładając, że natura stanowi wyłączne źródło rzeczywistości i sensu. Morale i wartości wyprowadza się z potrzeb ludzkich oraz struktury społeczeństwa. W pozytywizmie, choć nie zawsze jawnie, wzmacniano laickie podejście do rzeczywistości – preferując badanie świata bez odwoływania się do metafizyki. Współczesne nurty świeckie i naukowe nadal rozwijają myśl ateistyczną, przyjmując za punkt wyjścia naturalne wyjaśnienia zjawisk.
Naturalizm (oświeceniowy) Jean-Jacques Rousseau „Emil, czyli o wychowaniu” (fragmenty omawiane w podręcznikach) Podkreśla rolę natury jako pierwotnej, dobrej siły, do której człowiek powinien powracać. Wskazuje, że cywilizacja często psuje ludzką moralność, a wychowanie powinno przebiegać w harmonii z naturalnymi skłonnościami. W romantyzmie zafascynowanie przyrodą i jej duchowym wymiarem również nawiązuje do idei „powrotu do natury”. W modernizmie (Młoda Polska) natura jest źródłem inspiracji artystycznej.
Utylitaryzm Jeremy Bentham / John Stuart Mill „Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa” (Bentham) – w kontekstach podręcznikowych Pogląd etyczny, według którego postępowanie powinno maksymalizować szczęście i korzyść jak największej liczby osób. Uznaje przyjemność i pożytek za główne kryteria wartości działań. W pozytywizmie w Polsce (oraz w praktyce reform społecznych w XIX w.) idea użyteczności wspólnej stała się podstawą do opracowania programów społecznych i ekonomicznych.

 

Lektury obowiązkowe (podstawa programowa):

Najważniejsi twórcy i cechy stylu

W polskim oświeceniu wyróżnia się faza wczesna (saski rokoko) – np. Stanisław Trembecki (poezja dworska, erotyki, bajki), potem dojrzały klasycyzm Stanisławowski – tu dominują Ignacy Krasicki, Niemcewicz, Adam Naruszewicz (historia Polski, elegie), Józef Wybicki (twórca słów „Mazurka Dąbrowskiego” 1797, pieśni legionowej, która stała się hymnem narodowym). Styl klasycystyczny to jasność, prostota składni, rzeczowość. Gatunki ulubione: bajka, satyra, list poetycki, poemat heroikomiczny (np. Krasicki „Monachomachia” – wojna mnichów, gdzie kpi z głupoty zakonników). W dramacie – komedia (Bohomolec, „Powrót posła”, później „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” – pierwsza opera narodowa, autor Wojciech Bogusławski, 1794). Teatr stanisławowski stał się instytucją wychowawczą (dramat miał promować cnoty obywatelskie). W stylu literatury czuć dydaktyzm – autor często przemawia wprost do odbiorcy (morały w bajkach, apostrofy w poematach). Język tej epoki wprowadził wiele terminów abstrakcyjnych, co wiązało się z rozwojem nauki (np. Naruszewicz pisał nowoczesnym językiem historii, unikając barokowych ozdobników). Sentymentalizm, rozwijający się pod koniec, charakteryzował się subiektywizmem – styl bardziej emocjonalny, opis uczuć, pejzaży przyrody w tonie melancholijnym (np. malarstwo pejzażowe Norblina, literacko – Karpiński, Maria A. Malczewskiego jako wczesny preromantyzm). Polskie oświecenie kończy się wraz z utratą niepodległości – wielu twórców zginęło lub udało się na emigrację (Kościuszko, Niemcewicz). Ich dziedzictwo przejmą romantycy, często jednak buntując się przeciw racjonalizmowi. Niemniej, oświecenie pozostawiło trwałe osiągnięcia: pierwsze świeckie szkolnictwo, pierwsze gazety (Monitor), Teatr Narodowy, a literacko – bogaty zbiór bajek, satyr i powiastek filozoficznych (wzorem Kandyd Voltaire’a). Do dziś cytujemy Krasickiego, śpiewamy kolędy Karpińskiego, a Konstytucja 3 maja – dzieło ludzi oświecenia – jest powodem dumy narodowej.

Protokół 30% czyli wszystko czyli rzeczy, bez których nie możesz przeklikać dalej

 

Fundamentalne pojęcia

Pojęcie Definicja
racjonalizm Pogląd uznający rozum za najlepsze narzędzie poznania rzeczywistości (Kartezjusz: cogito ergo sum). Oświeceniowi racjonaliści negowali autorytet tradycji czy objawienia, żądając dowodów i logiki we wszystkich dziedzinach wiedzy.
empiryzm Teoria filozoficzna, według której cała wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego (tabula rasa – „czysta tablica” Locke’a). W praktyce oświecenia oznaczało to rozwój nauk przyrodniczych, eksperymentów i zbierania danych (podróże, badania).
deizm Postawa religijna filozofów oświecenia: uznawali istnienie Boga-Stwórcy, ale odrzucali Jego bieżącą ingerencję w świat. Deistom obca była bigoteria, religię traktowano raczej jako czynnik moralny. Przykładem jest Wolter, krytykujący Kościół, lecz nie negujący Boga.
satyra Gatunek literacki (często wierszowany) piętnujący wady społeczne i obyczajowe, z intencją naprawy. Posługuje się ironią, karykaturą i hiperbolą. W Polsce mistrzem satyry był Ignacy Krasicki (np. „Pijaństwo”).
bajka Krótki utwór alegoryczny (często wierszowany) z morałem, w którym zwierzęta uosabiają ludzkie cechy. Krasicki pisał bajki epigramatyczne (bardzo krótkie, np. „Kruk i lis”) i narracyjne („Filozof i chłop”), by uczyć moralności w dowcipnej formie.
utylitaryzm Naczelna wartość to użyteczność. Oświeceniowcy chcieli, aby literatura i sztuka były „pożyteczne”. Hasło Horacego utile dulci (połączyć przyjemne z pożytecznym) zachęcało do twórczości, która zarazem bawi i wychowuje, kształtując świadomość społeczną.
libertynizm Swoboda obyczajowa i intelektualna we francuskich elitach oświecenia. Libertyni odrzucali tradycyjne normy moralne i religijne, głosząc wolność jednostki. W literaturze przejawia się w tematyce erotycznej i krytyce hipokryzji (np. „Niebezpieczne związki” Choderlos de Laclos).
klasycyzm Główny nurt estetyczny oświecenia, nawiązujący do sztuki antycznej. Cechy: jasność, prostota, harmonia, dbałość o odpowiedni styl. W Polsce reprezentowany m.in. przez Franciszka Karpińskiego (sielanki) i Juliana Ursyna Niemcewicza („Powrót posła”).

Najważniejsze lektury

Tytuł / Autor Opis
„Bajki i przypowieści”
(Ignacy Krasicki)
Zbiór bajek wydany w 1779 r. Przykłady: „Kruk i lis” (o łatwowierności i pochlebstwie), „Ptaszki w klatce” (aluzja do wolności i niewoli), „Szczur i kot” (o pysze prowadzącej do zguby). Bohaterami są zwierzęta uosabiające ludzkie typy, a morał zwykle piętnuje wady.
„Żona modna”
(Ignacy Krasicki)
Satyra przedstawiająca staropolskiego szlachcica Piotra i jego kosmopolityczną żonę, rozrzutną i zapatrzoną w obce mody. Krytyka bezmyślnego naśladowania cudzoziemszczyzny i lekceważenia tradycji. Utwór łączy komizm sytuacyjny z pouczeniem o patriotyzmie gospodarczym.
„Powrót posła”
(Julian Ursyn Niemcewicz)
Komedia polityczna (1791) napisana podczas Sejmu Czteroletniego. Bohaterowie reprezentują dwa obozy: zwolenników reform (Walery, Podkomorzy) i konserwatystów (starosta Gadulski). Sztuka wspiera Konstytucję 3 maja, ukazując wyższość patriotyzmu i edukacji nad prywatą i zacofaniem.

Konteksty historyczno-kulturowe

Kontekst Opis
Panowanie Stanisława Augusta Ostatni król Polski (1764–1795) był mecenasem oświecenia. Organizował obiady czwartkowe – spotkania literatów i uczonych, założył Komisję Edukacji Narodowej (1773), wspierał Teatr Narodowy (1765). Jego dwór promieniował kulturą klasycyzmu i dążeniem do reform, których ukoronowaniem miała być Konstytucja 3 maja (1791).
Rewolucja Francuska (1789) Wybuch rewolucji zmiótł monarchię absolutną we Francji i głosił hasła wolności, równości i braterstwa. W Polsce reformatorzy śledzili wydarzenia z nadzieją, konserwatyści z obawą. Rewolucja wywarła olbrzymi wpływ na całą Europę, stając się katalizatorem przemian ustrojowych i społecznych.
Rozbiory Polski I rozbiór (1772) wstrząsnął polską szlachtą i nasilił ruch reform. Publicyści (Kołłątaj, Staszic) nawoływali do naprawy Rzeczypospolitej. Konstytucja 3 maja (1791) była szczytem tych działań, lecz kolejne rozbiory (1793, 1795) doprowadziły do upadku państwa. Oświecenie w Polsce zakończyło się w atmosferze klęski, co zapowiedziało romantyczne poszukiwania wolności.
Rozwój prasy i opinii publicznej Powstawały pierwsze czasopisma i gazety (w Polsce „Monitor” od 1765 r.), kształtujące nową opinię publiczną. Dzięki temu społeczeństwo mogło coraz aktywniej uczestniczyć w życiu politycznym i kulturalnym, co otwierało drogę do rodzącej się demokracji.
Klasycyzm w sztuce W architekturze – inspiracje antykiem (kolumnady, portyki, kopuły), w literaturze – wzniosłość i jedność gatunkowa (komedie Moliera, tragedie Corneille’a), w muzyce – klasycy wiedeńscy (Haydn, Mozart). Był to wyraz wiary w rozum, ład i piękno oparte na harmonii.